@Zingo sa:
Jag förstår så väl hur väl ni menar när ni säger att Öster antingen kan gå ut och parkera bussen eller välja att gå för det. Men jag förstår inte hur vi ska kunna unna oss lyxen att välja.
Så här långt in i säsongen så tycker det jag det mest symptomatiska med Öster är att det enda spelet som fungerar riktigt bra är när vi väljer att gå för det. När motståndaren är lite upplurad i offensivt läge, vi erövrar boll i backlinje eller mittfält, kan vända snabbt och göra mål. Inget fel i det, det är "modernt" och väldigt trevligt att titta på när det fungear (och vi inte slår våra snabba diagonala pass i rakt gapet på motståndaren istället, ett fenomen som många gamla Österfans kallat "Paldanpasset").
När har vi problem då? När motståndaren är spelskickligt lika bra eller bättre än oss eller när de backar hem med 10 man. Finns inga ytor/lägen för vårt spel då. Då är det i princip bara de fasta kvar att gå på för vi har inget "uppluckringsspel".
Det ska ju också bli intressant hur Brage väljer att göra. Kommer DE att gå för det eller sitter de och sannolikhetskalkylerar som vi gör här i forumet? Jag är tämligen säker på att de har självförtroendet att gå för det. Och det - paradoxalt nog - ökar våra chanser.
Håller med om detta. Att börja med bussparkering nu är jag rätt säker på att det skulle leda till sämre resultat i slutändan.
Men det är en frustrerande vetskap att vi har perioder i alla matcher där vår spelmässiga höjd faktiskt är högre än motståndarnas högsta nivå (undantaget HBK-hemma där jag alltjämt är av åsikten att vi blev utklassade på egentligen alla plan även om det fanns typ tio minuter där man kunde lura sig själv att det inte behövde bli så), samtidigt som vi i väldigt många matcher har långa sjok där vi närmast anpassar oss till motståndarnas nivå och "i onödan" spelar en jämn match i typ en timme. Förutom nämnda match mot HBK tycker jag ärligt talat inte att vi varit det sämre laget spelmässigt totalt i någon match, men vi har gett bort så oerhört mycket tid på att spela på vår lägstanivå.
Första halvlek i går är ett sådant exempel: absolut ingenting händer och det finns för mig ingen synbar anledning till att det ska behöva vara så, ser bara ut som lättja, koncentrationsbrist, fan vet. ÖSK är inte bättre alls, men medan de ligger kvar på den nivån får vi sedan när vi väl ligger under plötsligt lust att ta tag i den här matchen. Men det är så dags då.
I mitt tycke har vi gjort en rakt igenom bra och gedigen insats: hemma mot J Södra. I övrigt har vi fallit igenom i perioder i samtliga matcher. Till och med Dalkurd borta hade sådana tendenser men de försvann med deras tidiga röda kort och på så sätt maskerades det lite.
Vet inte vad det beror på, om det är just lättja, underskattning, överskattning (?!) eller vad fan som helst. Men det i kombination med att vi har en tendens att ge bort väldigt enkla mål gör mig mycket orolig, särskilt som det har sett likadant ut i de delarna under vad som snart är två tredjedelar av säsongen. Vad gäller enkla insläppta räknar jag till att 16 av totalt 23 insläppta hittills är sådana som bara ska kunna undvikas på den här nivån. Det är hårresande siffror och då tycker jag ändå att jag räknade snällt. Några skitmål blir det alltid under en säsong och det får man acceptera, men hade vi bara kapat sex av dessa hade vi haft färst insläppta tillsammans med HBK och definitivt ett mer gynnsamt tabelläge.
Känner mig som en repig skiva som återkommer till detta men tycker att det är genuint förundrande.