Bra trådstart. Konstruktiv kritik mår en förening bra av i alla väder, oavsett om man håller med om kritiken eller inte så skapas det bra diskussioner. Det här kan bli ett långt inlägg, så jag varnar på förhand.
Jag skulle säga så här - på alla plan utom det sportsliga så har Östers IF de senaste 10 åren gjort vad de har kunnat och mer därtill. Man har trollat med en begränsad budget, i huvudsak lyckats hålla siffrorna på rätt sida och ändå nått Allsvenskan utan att riskera föreningens ekonomi. Man har satsat på saker som Öster i samhället och hittat en bas av företag som ser Östers helhet som något man vill sponsra. Företag som inte bara räknar en topplacering i landets högsta serie, utan som mer ser till vad föreningen faktiskt gör för sin stad och för sina supportrar. Långsiktiga pengar, om än inte superstora, så viktiga. Varenda liten krona räknas här. Och nu med det nystartade damlaget har vi ytterligare mer att vänta där.
Positivt mer då? Vi äger och driver vår arena. Vi börjar få snurr på sidoverksamheterna och de börjar faktiskt också generera pengar. Vi har förutsättningar, "faciliteter", möjligheter, en kommun som jämfört med i princip alla jävla andra faktiskt lyssnar på (elit)idrotten och satsar på den. Med mera, med mera.
Men så kommer då ett men. Det sportsliga. Vito var en bra värvning, han drog några X-faktorspelare till oss som vi annars inte kunnat nå i det läget vi var. Han bidrog till att det började snackas om Öster igen, att vi hade något "på gång" som det heter. Men Vito hade också sina egenskaper och nycker. Inte alla klarade av hans stil, så rätt eller fel så föll föreningen för Janssons locktoner, den store Jansson som kanske var lite för stor för Öster enligt sin egen utsago men när man inte har något uppdrag och cashen till konsultbolaget sinar är inget uppdrag för litet. Man kan också säga att man har ett hjärta för föreningen och vill hjälpa. Det ser alltid bra ut.
Nu är man ju luttrad samt att man lyssnat på såväl gnagare som gårdare genom åren. Att lita på Jansson, njae.
Sanyang får ses som den utväxling vi fick av Jansson. Och den utväxlingen är ju inte i huvudsak sportslig, det är några assist liksom, men det övriga var otroligt viktigt i det läget vi var i. Och hade vi inte gjort den värvningen, samt sålt Seger till Bulgarien så hade vi inte haft Ola Larssons intresse. Och nu får vi snart se hur den sistnämnde löser uppgiften. Drar han så fort han kan? Eller söker han revanschen, stannar och gör Öster till det stabila allsvenska lag som vi alla innerst inne vet att vi har kapacitet till?
Det finns inget svartvitt här, inget ont och gott, bara en grå massa av tveksamheter och glädjeämnen. Och de här tveksamheterna ska ifrågasättas, gärna på medlemsmöten. Så skriv ner era tankar, ställ er upp och vädra dem. Själv tänker jag fokusera på att grilla Ola Larsson oavsett hur den här säsongen slutar, jag är otroligt nyfiken på vad han har för karaktär egentligen.