lagoh
Skönt att vi kan se på saker lite olika, andra halvan av ditt inlägg håller jag helt med om! Väldigt bra andra halvlek, och då ska såklart cred delas ut även där, i riktning Mölder och spelare.
Vi kan ju också enas om att när vi slipat bort enkla baklängesmål första tio tar vi trepoängare i matcher som dessa och då blir det Napoli 87 och Allsvenskan! 🤩
Jag har inte skrivit här på ett tag och inser att jag får bita ihop lite. För mig som inte är någon ”fan” av possessionsfotbollen gäller det att fokusera på att älska Öster och inte övertänka.
I possessionsfotbollen är en av grunderna att i hög grad slå bollen bakåt till målvakten, för att behålla kontrollen över bollen och för att locka till press, en press man sedan ska spela sig igenom. Riskerna med att spela hemåt på små ytor måste ge fördelar som uppväger. Det får man genom att säkra tekniskt duktiga mittbackar (och målvakt) ….och enligt Pep Guardiola jobba stenhårt med deras beslutsfattande.
Mitt inlägg var för att belysa detta. Tittar man på en enskild snedspark så kommer den såklart ofta från kapten Starkes fot. Korrekt. …men jag läser inlägg på inlägg där Starke och CLP fått så mycket skit att klockorna stannar. Vi behöver enligt mig vara lite ödmjuka här och inse vilka krav Mölders filosofi ställer på detta Öster i vår. Det är en ny spelfilosofi införd på ett rätt tufft sätt, klarar vi detta blir vi bäst! ..men vi måste nog förstå att det vi hånar som ”duttande i backlinjen” inte direkt är slumpartat.
Jag tror spelfilosofin är en tunn linje, klarar vi att utvecklas i den i vår vinner vi superettan tack vare Ola och Max. ..men det kommer bli fler tokiga situationer i eget straffområde som vi får se i ljuset av ett spelsätt, det är min poäng.
Nu ska jag foka på en grym uppsida!