Det här kan bli en jackpot för Öster. Om Friberg nu inte bara är bra på att prata utan också lyckas omsätta det i praktiken. Och om laget sluter leden bakom Daniel. Det jag framför allt gillar är att han verkar utgå från både gruppen och individen samtidigt. Det känns mindre som tomma floskler om energi och mer som ett genomtänkt sätt att se på människor, roller och trygghet i ett lag.
Här är tre citat ur intervjun med Friberg i Smålandsposten av Daniel Enestubbe den 23 maj som belyser hans synsätt:
Om vägen till huvudansvaret
”Jag är stolt över att ha tagit mig hit som assisterande tränare. Det har varit en lång väg, samtidigt som jag alltid identifierat mig som en framtida huvudtränare. Jag har alltid sagt att den dagen jag får chansen kommer jag att ta den, oavsett hur den uppkommer.”
Om laget
”Jag tror det är lätt att man glömmer bort just det, att det är människor vi jobbar med. … Jag vet att det är en grupp som fungerar väldigt bra tillsammans.”
Om individen och rollen
”Känner du en trygghet i kollektivet känner du också en trygghet i din roll. Då blir det väldigt mycket enklare att kommunicera och även acceptera vilken din uppgift är. Jag tror på att kombinera tryggheten i att veta vad du ska göra med att samtidigt inte döda den egna kreativiteten.”