Som sagt, det är svårt att jämföra sporter och förutsättningar på det sättet, men det går att jämföra på vissa sätt. Men jag tycker det är intressant med bokstavligt talat Östers granne, det finns mycket gemensamma förutsättningar. Som jag ser det är skillnaderna så här:
Evertsson har väldigt stort mandat och inflytande på besluten i Lakers. Högt förtroende, och han är väldigt bra på scouting. Han lyckas alltid hitta spelare från USA/Kanada/Finland som kommer in och presterar. Detta år låg dessutom Lakers 10:a eller något sånt i lönekostnader i SHL, så han lyckas dessutom göra det till ett bra pris.
Problemet för Öster: Evertsson har varit sportchef i Lakers sen 2006. Öster är inne på sin sjunde sportchef under samma period. Ja - det är olika saker och olika sporter osv, men där har du en väldigt stor del i varför det är så stora skillnader mellan grannarna. När du får en sportchef som är skicklig på sitt jobb och som sitter kvar länge - då har du en framgångsrik klubb. Nästan garanterat. Framgång bygger man genom att vara skicklig, men också genom en del tur/flyt - man måste vinna lite på Triss i det man gör, också. Öster vann på triss med både Sanyang och David Segers övergångssumma förra året, vilket är fantastiskt. Sen kommer vi inte göra det i Superettan, man måste vara i Allsvenskan för att bli en stabil klubb. Det är samma i hockeyn: jojolag som Modo, Leksand (längesen de var nere nu, men), Djurgården till viss del - det är alla stora och klassiska klubbar men som tack vare att de pendlat upp och ner haft väldigt svårt med stabiliteten på senare år.
Sen har Lakers andra problem: återväxten lokalt t.ex. Jag är jätteglad att vi har Mattis och Hannes som hyfsat lokala produkter. Ser även bra ut i P19 med Shakir, Järdler, Newman osv. Är övertygad om att sånt bygger engagemang för klubben. Lakers har varit mycket framgångsrika, men delvis en främlingslegion. Jag tror att Öster har mycket att lära av Lakers, men man ska heller inte bara copy+paste. Jag tycker vi ska titta på Lakers, men även titta på Mjällby/Sirius/GAIS. Det är de klubbarna i svensk fotboll som jag tycker vi har mest att lära av.