Jag håller verkligen med om att det här är en i allra högsta grad relevant diskussion. Det finns ingen anledning att lägga locket på. För mig är detta i första hand en ekonomisk fråga. Behöver Öster ytterligare en elitverksamhet? Hur kan kostnader och intäkter för en sådan verksamhet tänkas se ut?
Som alltid är det bra att lära av andra. Sirius och Mjällby, på herrsidan de två mest framgångsrika svenska klubbarna de två senaste åren, är talande exempel. Sirius damlag spelar för närvarande i Division 2 Mellersta Svealand. Mjällby har inte något damlag alls. Hade deras herrlag varit lika framgångsrika om de också hade behövt investera i elitsatsningar på damsidan? Förmodligen inte.
Man kan också vrida på frågan och titta på hur det går för föreningar som har (haft) elitlag på både herr- och damsidan. Trelleborgs FF är det exempel som avskräcker mig mest. Herrlaget åkte ur Superettan 2025 medan damlaget, efter en ettårig sejour i Damallsvenskan 2024, nu spelar i Elitettan. Att tänka sig att det finns en koppling mellan motgångarna är inte särskilt långsökt. Även exemplet IFK Norrköping avskräcker. Deras damlag har spelat i Damallsvenskan sedan 2023 samtidigt som herrlaget har haft det motigt. Finns det ett samband? Förmodligen.
Att Damallsvenskans topplag - just nu Häcken, Hammarby, Malmö och AIK - alla har elitlag på herrsidan är förstås inte en slump. Men som jag har skrivit tidigare i tråden gäller andra förutsättningar i storstäderna. Publikunderlaget är större, likaså den ekonomiska kakan. Hur dessa elitsatsande damlag påverkar herrlagen vet jag inte, men jämförelsen med Öster och Växjö blir ändå knepig.
Vad talar för att Öster inte får problem på samma sätt som Trelleborg och Norrköping redan har haft? Att hushålla med pengarna är, som alla vet, en småländsk dygd och på intet vis bakåtsträvande. I mina ögon är det också en överlevnadsfråga för föreningen - jag vill aldrig mer behöva se herrlaget harva i division 1 Södra. Been there, done that.