(Off topic men semi-relaterat) Jag tycker att grundproblemet är att aktiv sittplats placerades ovanför ståplatssektionen. Tanken med aktiv sitt borde snarare ha varit att den skulle fungera som en förlängning av klacken, placerad direkt intill ståplats, så att sånger, tempo och övrigt stöd kunde samordnas på ett naturligt sätt. När sektionerna ligger ovanför varandra blir det betydligt svårare att koordinera stödet.
De gånger aktiv sitt fungerade bra för ett par år sedan var, enligt min uppfattning, just när sektionen låg bredvid ståplats. Den hade sannolikt kunnat fortsätta växa om vi hade blivit kvar i Allsvenskan och behållit den placeringen. När sektionen senare flyttades upp tappades mycket av den möjligheten. Aktiv sittplats behöver tid, kontinuitet och allsvenska publiknivåer för att verkligen etableras, och den kontinuiteten har vi tyvärr inte haft under de senaste decennierna.
On topic
Samtidigt tycker jag att det är roligt att testa det övre etaget igen, särskilt med tanke på hur mycket klacken har vuxit. I Superettan borde det dessutom finnas tillräckligt med plats på arenan för ett sådant experiment under en enskild match.
Förhoppningsvis kan vi i framtiden få en samlad klack över ett helt etage. För att det ska bli långsiktigt hållbart behöver vi dock först etablera oss i Allsvenskan. Förhoppningsvis blir de kommande 30 åren mer stabila än de föregående.