Jag googlade "Real Madrid eget kapital" och första träffen var en artikel från Svenska Fans signerad 2007. Under de senaste åren har det hunnit flyta en del vatten och en hel delmisskött kapital under broarna. Att idag vara klubbkassör hos Real, eller ännu värre Barcelona, är ett uppdrag fullt i klass med att vara glasstillverkare i helvetet.
Reals skuldberg är idag kring nio miljarder kronor och Barcelona saknar 12 miljarder i sin balansräkning. Barca har ännu inte betalat Ajax 500 miljoner för Frankie de Jong och är fortfarande skyldiga Liverpool 400 millar för Coutinho. Till sommaren avslutar Messi sitt kontrakt och lämnar på fri transfer och den stackars kassören kan notera siffran 0 i kolumnen för intäkter. Detta för en spelare som har haft en årlig inkomst på 1,4 miljarder från klubben de senaste fyra åren.
Tacka f-n för att klubbar av den här digniteten är desperata och är beredda att ta till vilka fulknep som helst för att överhuvudtaget överleva.
Mitt tålamod med det översta skiktet av den spanska klubbfotbollen tog definitivt slut för några år sedan när Real och Barca hade skatteskulder till den spanska staten på vardera tre miljarder. Den dåvarande vacklande regeringen i landet försökte köpa billiga populäritetspoäng hos befolkningen genom att helt sonika efterskänka skulderna till de misskötta båda klubbarna. Avsikten var att finansiera det hela med att använda nödlån från EU och Angela Merkel gick i taket. Detta råkade sammanfalla med en CL-semifinal och jäklar vad jag höll på Bayern München den gången.
"Vi vill bara rädda fotbollen" säger Florentino Perez. Kyss mig i r-ven säger jag.
: https://www.dn.se/sport/trots-12-miljarder-i-skulder-lar-barcelona-knappast-ga-i-konkurs/