@EF-JKPG sa:
@Hansen sa:
@Greger sa:
Många frågor nu. Och många svar. Men på vad?
@Hansen sa:
Öster spelade två matcher hemma inför 200 respektive 222 åskådare och två matcher borta inför 16200 respektive 10004 åskådare.
Vad var det egentligen?
Jag var på tre av matcherna och i en av dem gjorde Adde Bild mål.
Det här är den enda aktiva frågan. Det finns alltså ett tydligt samband mellan matcherna.
Hmm jag var på kölnmatchen, hoppades på att få se köpke i målet som då även var förste keeper i tyska landslaget.
Men körde man nån form av gruppspel i intertoto?
Köln var ingen av dessa matcher. Köln var dock på Värendsvallen och den matchen var jag också på. :) 0-0.
Ja, i Intertoto spelade man alltid gruppspel. Tävlingen avgjordes enbart genom det under något år och då var det de som vann grupperna som vann hela turneringen.
Nu får det vara nog på lidandet:
UEFA_Intertoto_Cup">https://en.m.wikipedia.org/wiki/1997_UEFA_IntertotoCup
Öster föll hemma mot ungerska Vasas men slog lettiska Universitate. Mål av Liatorparn mot Vasas. Mot Universitate självmål samt Adde Bild. Ungefär 200 personer masade sig till Vallen för dessa sommarmatcher.
Vi var 9 Östersupportrar som åkte ner till Bremen och sammanslöt med ett par till där nere. Bremensupportrarna såg matchen som en trevlig uppladdning för säsongen 1997/98. Vi hade en sektion för ett par tusen själva och kunde skåda många tomma sektioner. Nästan alla av de drygt 16000 åskådarna var i den kurva där Bremenklacken höll till. Det var ett jäkla drag. Tystnade bara lite då Andreas Ottoson slog en bredsida i mål och blev Intertoto-Otto. Tyskarna vann dock.
I den sista matchen hade Istanbulspor chansen att gå vidare och därför var det hätsk stämning när Rubins och Eklund nätat så Öster ledde i slutet. Sägnen säger att Öster medvetet släppte in två mål i slutet (då man ändå redan hade åkt ur turneringen) för att komma från Istanbul helskinnade.
Angående publiksiffrorna så ser man även i de andra grupperna att några hundra var vanligt men att t ex Lyon drog 8000 och Lokomotiv Nizhny Novgorod över 10000.