Håller med om att problemet inte är att vi inte varit bra mot "topplagen". Vi är ju obestridligt ett topplag själva så om vi bara räknar de tre lagen över oss som "topplagen" blir, som ville varit inne på, underlaget alldeles för litet. Hade kunnat vara intressant om vi typ varit dåliga mot "lagen på övre halvan" men så har det inte varit och då hade vi inte heller legat där vi ligger.
Problemet tycker jag är att vi uppenbart varit inne i en svagare trend den senaste tiden, även de matcher vi fått resultaten med oss. Jag tror det hänger ihop med att Silverholt (faktiskt) och Petrovic (framförallt) försvann ett gäng matcher. De är på olika sätt viktiga för oss, Petrovic särskilt med sin förmåga att skapa grejer helt på egen hand och nästan ur ingenting. Övriga laget orkade vinna en del ångorna av rent självförtroende och trygghet, men spelat har i princip varit påverkat hela tiden, både defensivt och offensivt. Allt hänger liksom ihop och jag tycker nog att ytterbackar generellt och Petrovic specifikt är de platser där vi har svårast att ersätta avbräck på vettigt sätt.
Det började egentligen hacka redan lite tidigare än så, men absolut senast mot Norrby tycker jag att prestationen var klart sämre än vad som varit tidigare. Kanske faktiskt en av de sämre prestationerna på hela säsongen (kan glömma någon match i början och undantar Degerfors borta för även om de var väldigt bra där ska det så klart inte få se ut så). Sedan följde matchen mot Degerfors, som var tusen procent solid prestationsmässigt men kanske blev väl rosad (av bland annat mig) med tanke på hur bleka Degerfors faktiskt var. Därefter Umeå hemma som var en helt horribel match. Öster VAR bättre än Umeå den matchen men jag tror att som vi spelade där är det fullt möjligt att det enda SE-laget vi hade vunnit över var just den versionen av Umeå. Hemsk teknisk kvalitet i den matchen, nästan pinsam. Men det kan ofta kvitta när man vinner!
Sen kommer matchen mot ÖIS. Petar är tillbaka men inte i slag att starta. Silverholt är inte med alls. I stället för flytet från de tidigare nämnda matcherna där grejer studsar med (typ Norrbys stolpe vid 0-0, Stefans räddning på mållinjen på Umeåhörna i matchinledningen) hamnar vi efter direkt och då är det som att det går upp för spelarna att vafan, vi är ju inte bra. Det blir håglöst för att ingenting funkar, och det blir extra håglöst för att det finns delar som inte funkat även tidigare matcher men då har det inte spelat någon roll. Och nu rasar det plötsligt in mål på grund av sådant som förekommit i varje match.
Ner på jorden efter den och inte lyfte det mot HBK, såg väldigt likt ut tycker jag. Tycker inte att Öster var bra alls, däremot inte katastrofala kanske, säkert en prestation i ungefär samma kvalitet som den mot Norrby borta. Men HBK var väldigt bra, det ska sägas. Och spelet fortsatte hacka för vår del, för en del trygghet och en del självförtroende hade försvunnit med förlusten mot ÖIS, trots att Petrovic och Silverholt var på plats igen, men de båda utan egentligen matchform.
Kolla första målet mot HBK, till exempel. Det är inte en spelares fel, utan nästan samtliga direkt eller indirekt involverade kan göra sin del ganska mycket bättre. Calle är inte med bakåt så Stefan chansstöter på ett sätt han kanske hade kunnat reparera när han var raskare men som han måste ha förstått inte fungerar nu (det är inte första gången den här säsongen), Blomman ser ut som att han spelar i blyskor och hänger inte alls med när HBK kommer förbi Stefan och man är inte snabbare än vad man är men han ska läsa spelet bättre och falla av så fort Stefan rusar så uppstår inte den här situationen på samma vis, inspelet kommer och Silverholt är ensam centralt med Boman (knappast helt enligt matchplanen att de två ska hamna i det läget) och har en svår uppgift men hamnar alldeles för långt ifrån Boman vilket gör att Boman kan vända runt och avsluta trots att det tar typ en timme, samtidigt står ändå Silverholt där så med den rörelse Boman har kan han bara skjuta där han faktiskt skjuter vilket Mehic borde förstå och gå hårdare i det hörnet i stället för att snarast försöka reagera på skottet (menar inte att det är ett avslut man kan kräva att han bör ta ändå, men också han blir lite mer passiv än nödvändigt). Var Månz befann sig har jag inget som helst minne av, vilket i sin tur indikerar att något gått fel där...
Mot säg Norrby och Umeå gjordes samma typ av misstag på flera håll, men då spelade det ingen roll eftersom spelarna i de lägen själva har för dåligt självförtroende eller är för oskickliga för att utnyttja det så många gånger som ändå krävs i följd. Men mot ett bra HBK är det för låg nivå, helt enkelt. Då har men det i röven varannan gång i stället.
Så, det är inte ett problem mot topplag, för det har inte sett ut så här hela säsongen. Det har däremot sett ut så här ganska ofta mot slutet, särskilt i takt med att vi skapat mindre ie. haft mindre boll i farliga lägen och mer frekvent behövt konfronteras med situationer som kan gå fel. Och när det ser ut så räcker det med att ett sämre lag har lite flyt (ÖIS) eller att ett bra lag spelar på sin normala nivå (HBK) för att det ska kunna bli ganska hopplöst. Jag tyckte att det var rätt väntat, egentligen.
Nu är det fyra matcher kvar som alla är fullt möjliga att vinna OM det kollektiva (genom det individuella) beslutsfattandet höjs igen. Med mer än en hel veckas spelledigt och med samma tid för Silverholt och Petrovic att verkligen komma i gång vill jag tänka att det är möjligt. Blir det fyra segrar tror jag att det räcker till kvalplatsen. Men alla marginaler är borta nu, varje match är final. Och då behöver vi bli bra på riktigt igen om det ska gå.