Mina tankar om allt detta kommer här.
Hade situationen mellan Stefan och Zeidan varit den omvända hade jag tyckt att Zeidan skulle ut från plan, att Stefan var lite töntig som spelade över men att det liksom är en del av att allt handlar om att vinna och jag hade inte haft några problem att stå bakom Stefan nästa match.
Att spelare förstärker, spelar över, filmar... Det är töntigt och generellt trist men fotbollen har utvecklats dit och i förhållande till Zeidan och övriga Jönköpingslaget är det snarare en fråga om att dont hate the player, hate the game. Klart man helst ser att ens eget lag uppträder så rättrådigt och så nära ens egna personliga värderingar som möjligt. Men åtminstone jag personligen hade hellre sett ett Öster som filmade och grisade sig upp i Allsvenskan än ett Öster som driver igenom en lökig papperstiger till policy om att vi ska inte filma och sen slutar åtta i Superettan (Oops! Detta känns igen? Vad hände med policyn...? Skönt att den inte är i ropet längre). Frågan om filmningar får drivas på annat sätt, företrädelsevis genom Svff i relation till Uefa och Fifa om det är vad klubbarna vill.
Liksom. Ta typ Sundsvall borta. Hopcutt (har jag för mig) ska ha en enligt mig solklar straff. Hade det varit Öster som inte fått den hade jag blivit vansinnig. Nu blir jag så klart inte vansinnig men jag kan se att domaren gjorde fel och att vi hade tur, och det kan jag i stället glädja mig åt.
Lite samma känslor i förhållande till detta. Klart man tycker det är äckligt när Zeidan ligger och vrider sig, klart man hade tyckt att det varit lite äckligt om Stefan gjorde det i stället, men då hade helt klart glädjen (och ilskan) över att Zeidan ballar ur och tar vad som ser ut som ett stryptag på Stefan (i denna hypotetiska tvärtomvärld) klart överskuggat det. Stefan hade varit äcklig men smart, Zeidan bara en idiot. Svårt att om känslorna kopplas bort se denna situation på annat sätt, för mig. Stefan MÅSTE vara tillräckligt smart, lugn, rutinerad och allt annat tänkbart i egenskapsväg för att inte göra så som han gör. Det är grundproblemet med den situationen för mig. Resten är frågor om regler och regeltillämpning och det kan för all del diskuteras men det förändrar inte situationen eller de inblandades agerande i den.
Vad gäller varumärke tycker jag att det är ganska tydligt att det som är viktigast i fotbollssammanhang i det avseendet ser ut som följer.
På första plats: Resultat
.......
På typ miljonte plats: Allt annat
Jag menar, se på PSG och alla andra vidriga lag. Eller i en svensk och för Öster betydligt mer närliggande kontext: Se hur Östersunds resultat länge överskuggade jävligt shady grejer i varumärkessammanhang och intresse. Det är också helt åt helvete men en fråga om hur förstörd fotbollsvärlden är. Olika mycket på olika nivåer, men även i detta sammanhang. Det har mycket lite med Jönköping och Öster som enskilda företeelser att göra. För övrigt kan man fråga sig om inte vad som åtminstone SER UT (säger inte att det var avsikten eller ens att det verkligen var det) som ett struptag inte är mer skadligt för varumärket i gemene mans ögon än vad filmningar och den typen av osportsligt uppträdande är. (OBS! Jag säger inte att det nödvändigtvis är min egen åsikt).
Slutligen är Brännström, och har alltid varit, en väldigt udda fågel i tränar-Sverige. Ibland är han lite uppfriskande, ibland bara väldigt konstig, töntig och rejält patetisk. Som i detta fallet. Faktum är dock att det är Velic han går och jag tror att Velic kan hantera det. Rimligen vet Velic själv om det finns korn av sanning i det Brännan säger eller om han BARA är igång med patetiska spadtag i sandlådan. Om Velic ger uttryck för att utifrån sin syn på det Brännan sagt vill agera på något sätt ska ffa organisationen i Öster stötta honom helhjärtat i det, liksom naturligtvis också övriga föreningen inklusive vi supportrar. För att jag ska göra något annat än att på denna plats säga att jag instinktivt tycker att Brännan verkar bete sig som en pajas skulle det dock för min egen del krävas mer information från Öster och/eller Velic. Att från supporterhåll dra igång kampanjade till förmån för Velic eller drevande mot Brännan i detta läge tycker jag bara ger Brännan rätt på det sättet att han ges intrycket av att han trampade på någon öm tå. Han har inte förändrat min bild av Velic ett skit. Om han skulle ta något slags tystnad gentemot honom som intäkt för att han påverkar någon genom sitt utspel är det bara dåligt för honom och bra för alla som tror på Velic och Öster.
(JAG HAR UPPENBARLIGEN FÅTT NÅGOT SYNDROM SOM GÖR ATT JAG INTE KAN SKRIVA INLÄGG SOM INTE MYNNAR UT I ATT BLI ROMANER. BER FÖRBEHÅLLSLÖST OM URSÄKT FÖR DET!)