Mehic, Petrovic och Pavic är alla rimligen viktiga framtidsnamn i föreningen. Jag hoppas också att Mortensen, som ser ut att vara den målgörare vi länge har saknat, verkligen är kontrakterad även för 2021 (och att vi alltså inte bara har option). Vad gäller övriga namn på listan, så kan många diskuteras. Det kan kännas tryggt att behålla bekanta namn, men man kan också vända på saken: att behålla är en kostnad. Utan att peka ut enskilda spelare, så är det ofrånkomligen så att vi har haft problem med backlinjen ett bra tag. Jag tror på en rejäl utrensning i den lagdelen.
En annan fråga är det lokala inslaget. En främlingslegion av spelare, modell AFC eller Östersund, blir förr eller senare problematisk. Det behöver vara en grupp där spelarna är nöjda med att vara i Växjö (inte en självklarhet). Likväl behöver vi även i fortsättningen få in spetskvaliteter från helt annat håll. Jag ser gärna någon utländsk spelare, som verkligen kan bryta mönstret. Vi har ju tidigare, med blandade resultat, försökt med spelare från Ghana. Det blir ofrånkomligen en chansning att värva någon som är van vid något helt annat.
Kanske är det en bättre idé att fortsätta plocka in spelare från den danska tredjeligan? Skillnaden mellan länderna är ganska liten och det är rimligen inte svårare att scouta i Danmark än i Sverige. Kanske är serierna under danska Superligan både bättre än de svenska motsvarigheterna och prismässigt lämpliga för Öster. Dansk fotboll är ofta lite mer teknisk. Bristande teknik har, om vi nu ska vara krasst uppriktiga, ofta varit ett problem i Öster.