Under matchen igår var jag klart nöjd med första halvlek där vi kändes som (minst) ett nummer större än LSK. Första 20 på andra var klart sämre för att vi senare skulle ta tag i taktpinnen igen. Framförallt efter bytet mellan Keene - Pavic så var det bara Öster kändes det som.
Så här dagen efter är jag än mer nöjd. Tycker att vi spelade klokt. Riktigt stabila bakåt förutom friläget LSK fick (där backlinjen går bort sig) och direkt efter vårt ledningsmål där vi plötsligt lät LSK få trycka på under någon minut och det kändes darrigt/virrigt/nervöst. I övrigt en stabil defensiv insats mot ett lag som trots allt gjort 18 mål på 13 matcher inför vår match.
Offensivt såg första kvarten riktigt lovande ut. Efter det långa avbrottet var det lite mer trubbigt framåt, men vi ägde ändå stora delar av matchen, återerövrade bollen snabbt efter att vi förlorat dem och kunde på så sätt behålla ett tryck på Ljungskiles mål. Och jag gillar framförallt att det offensiva spelet överlag känns vassare och vassare under säsongen. Jämfört med de matcher vi vann i början av serien har vi nu ett bättre offensivt spel, kommer till fler målchanser, är rörligare och det är fler spelare inne i boxen. Det lovar mycket gott!
Spelare som förtjänar extra plus är:
Mehic - genomgående stabil bakåt med några vassa räddningar.
Drott - planens kung. Att den killen besitter så mycket offensiv förmåga vad gäller fina passningar kunde jag inte ana. Det defensiva har han alltid haft i sig.
Petrovic - Kreativ, finurlig, snabb. Viktig för det offensiva spelet då motståndarna blir lite extra försiktiga när han har bollen. Samtidigt måste han värdera vissa lägen bättre, särskilt i omställningen i typ 80e minuten. Och om han vid några tillfällen kunde finta inåt mot sin högerfot istället för ner mot kortlinjen för ett vänsterinlägg skulle irrationaliteten och farligheten öka kraftigt. Men Petrovic låg bakom det mesta av det kreativa spelet igår.
Pavic - två assists och en farlig nick på 15 minuters speltid - enough said.