När Mortensen fick in sitt första kände jag att det var ett ödesmål. Inte så mycket för att det var ett ledningsmål, utan för att den värvade anfallaren till slut gjorde mål efter alla sina chanser. Inget tekniskt bravurnummer, utan ett måltjuvsmål. Viktigt! Sådana behöver vi. Det märktes att anspänningen släppte i hela laget.
När Mortensen sedan gjorde sitt andra mål - både i Öster och matchen - visade han att han både kunde gå snabbt i djupet OCH få med sig bollen. Det är också en kompetens vi behöver. Jag gillar dessutom hur resolut han avslutade, trots störande försvarare. Nu har han fått det självförtroende han behöver uppe i den svenska skogen. Tror att han nätar även i nästa match. Det syns att han har målgörandet i kroppen.
En annan som gjorde ett helt avgörande mål var Petar. En distinkt nick! Minst lika viktigt är hur mycket han bidrar till spelet med sina vägvinnande kantdribblingar. Ingen annan i laget kan så ofta vinna en halvmeter med boll, även på mycket liten yta. En speciell kompetens, som ofta leder till matchavgörande lägen. När Petar spelar händer det något och när han inte är med märks det. Jag ser honom, liksom Mortensen, som en av lagets viktigaste spelare just nu. De har för övrigt egenskaper som matchar varandra väl. Framspelaren och måltjuven. När hade vi en sådan duo senast?
Viktig är även Calle Johansson. Han har ju fått en del kritik på sistone, men ikväll var han Superettans Messi. Brage fick problem så fort han hade bollen, trots, eller för att, de var inriktade på att stoppa just honom. I kvällens match hade vi verkligen starkt kantspel på båda kanterna. Det har vi inte haft förut.
Glädjande också att det hände något med uppställningen vid defensiv frispark. Det stod nu även en man BAKOM muren (men han sprang dit). Jag kände mig hyfsat bönhörd, även om bollen sekunden efter höll på att gå in ändå. Stod inte Mehic några decimeter för långt åt höger? Det såg återigen väl öppet ut i första hörnet. Han hade aldrig nått bollen om den gått på mål istället för i stolpen. I övrigt gjorde Mehic en hyfsad match med ett par helt avgörande räddningar.
Jag gillade förresten Velics utspel i Smp innan matchen. Klokt. Det blev en tydlig signal till spelarna, som direkt tog sig i kragen. Som ren karma fick vi också två stolpträffar med oss. Särskilt den andra vara nära - en halv centimeter längre in mot stolpen och det hade blivit mål. Oerhört märklig bollbana. All den otur vi hade med ramträffarna förra året börjar nu ge med sig. Rättvist. Liksom mycket annat i den här matchen. Det lönar sig att kämpa.