Nu är vi här igen. En riktigt snöplig förlust på hemmaplan och alla är förbannade. Även jag. Har haft svårt att sova i natt för att jag var så arg efter slutsignalen igår.
Likväl vill jag idag mana till lugn och eftertanke. I gårdagens match spelade vi med två man på topp, Mortensen och Alexandersson, som inte var bra. Det avgjorde matchen. Jag vet inte hur det bäst ska hanteras i fortsättningen. Kanske genom en mer defensiv startuppställning där de inte ingår. Jag tycker att den rimliga inställningen i fortsättningen bör vara att vi ska kriga oss kvar i serien. Inte springa hem serien med tio poäng ovanför positivt kval. Den truppen har vi inte.
Men att hålla på och kräva avgångar hit och dit i det här läget är bara destruktivt. Vi ligger inte ens i botten av tabellen. Men det har börjat lukta rök och vi behöver släcka branden innan den sprider sig. Särskilt viktiga blir sexpoängarna mot de förväntade bottenlagen. Där har vi inte råd att förlora. Jag tror att kapaciteten för förnyat kontrakt och lite till (en solid mittenplacering) finns i den här truppen. Varken mer eller mindre.
Så om vi nu med detta förhoppningsvis mer sansade och realistiska perspektiv ser på den kommande bortamatchen mot Halmstad, så har vi ingen som helst anledning att ge upp på förhand. Det finns några lag i serien som antagligen är lite bättre, men de är inte outstanding. Självklart har vi chansen även mot Halmstad. Men det krävs en kompakt defensiv och en annan laguttagning än senast.
Vill gärna se Petar från start (han skapar ju något) samt även Keene (men byt ut honom när han blir varnad), kanske som ensam forward. Alexandersson och Mortensen vill jag inte se från start. Vore också skönt med en ny, fast straffskytt, lämpligtvis Petar. Tycker även att Silka, som en mer försvarsinriktad mittfältare, bör finnas med i truppen, men kanske inte från start.