Jag har verkligen inget emot kvinnliga kommentatorer. Det är 2020 och det kommer att bli allt vanligare. Bra så. Nästa gång vill jag dock höra en kunnig småländsk kvinna som håller på Öster istället. Kanske en gammal Öster-spelare? Eller Karolina Klüft? Hon skulle kunna funka.
En annan möjlighet är att Emelie Ölander, som möjligen debuterade som bisittare igår (stark debut i så fall, många av hennes manliga kollegor har gjort det sämre), blir mindre partisk. Kanske räcker det med att hon faktiskt inte kommenterar TFF eller att om hon gör det ägnar en arbetsdag åt att läsa på om deras motståndare. De flesta lag i Superettan består ju av en blandning av unga talanger och spelare som inte lyckats i bättre klubbar. Det går att hitta intressanta aspekter i det. Många lag i serien kan med lite flyt bli ett nytt Varberg.
Som jag har sagt tidigare: Niklas Jarelind, som kommenterade Superettan och Öster för några år sedan, gjorde ett ypperligt jobb. Han var inte bara en stockholmare som satt och bläddrade lite i statistiken och gick på sina fördomar. Istället var han alltid påläst och hade känsla för varje lag (inte minst Öster, som jag tror att han gillade utan att hålla på). Tror han kommenterar Allsvenskan på DPlay nu.
Edit: Om gubbarna på Smp-sporten är det minsta vakna, så följer de upp det här. Det har uppenbarligen blivit en snackis. Emelie Ölander har säkert något att säga om saken själv.