Gick in på topplistan i Trophy. Det första som slog mig var hur rättvis den kändes. Rätt man etta… tvåa… trea…
Mehic 3,71
Drott 3,41
Petrovic 3,17
Men så tittar jag lite närmare. Drott har 0,20 i avdrag. Petrovic 0,35. Strök vi det skulle listan se ut så här i stället:
Mehic 3,71
Drott 3,61
Petrovic 3,52
Den toppen känns för mig ÄNNU mer rättvis.
Det är speciellt i år, när bäste spelaren råkar stå i mål. Målisar får sällan vila matcher. De blir sällan utvisade och avstängda för gula kort. Mehic har 0,0 i avdrag, för att han är målis.
Jag är inte säker på att betygssystemet behöver justeras, bäste man tenderar till att vinna Trophy år efter år. Men är det inte nå som skaver nånstans? Tänk att spelare A får betyget 4 i alla de 30 matcher han spelar. Och att spelare B får liiite bättre betyg i sina 26. Vem ska då ha Trophyn? Det skulle bli A. Men B kanske var avstängd en match. Stod över en för en sträckning. Fick vila av taktiska skäl i ytterligare två.
Jag vet inte, men kanske att avdragsbetydelsen ska klinga av efter ett visst antal matcher? Har du betygsatts i 25 matcher (typ) värderas du lika som den som betygsatts i 23 (typ).
Nån som är klokare än jag får gärna tycka till.