@Peter
_
Hansen sa:
@Phalen sa:
Några ord om just Ullared, även om det kanske är ett stickspår. När regeringen beslutar om olika restriktioner behöver de, för att det ska fungera rättssäkert, förhålla sig till alla verksamheter som tillhör en viss kategori på samma sätt.
Och vare sig man gillar stället eller inte så är Ge-Kås en affär där man bland annat kan köpa livsmedel, kläder, deo och plastpåseklämmor. Som sådan tillhör den samma kategori som alla andra affärer där man kan göra det.
Försörjningen av livsmedel, kläder, deo och plastpåseklämmor är ju heller inte något som vi vill äventyra i en kris. Restriktionerna inom denna bransch är därmed också mindre än vad de är för exempelvis fotboll, teater eller masslufsande runt stad med nummerlapp.
Att folk ser ett besök på Ullared som nåt kul, närmast som underhållning, hör faktiskt inte särskilt mycket till saken.
Väldigt bra inlägg. Jag tar åt mig en del av denna vinkling av saken. Även om det går att anse att man i alla affärer bör begränsa antalet besökare åt gången ytterligare.
I våras upplevde jag att man vid Systembolaget ofta såg kö utanför för att de hade personal som räknade hur många som befann sig i lokalen men nu är det som man struntar i dessa regleringar vilket blir lite provocerande när man inte ens får vara 100 pers på en fotbollsarena. Även om man inte ska jämföra branscherna så känns det oansvarigt att tillåta så många kunder samtidigt i butiker/köpcentrum.
Man får ju också ta hänsyn till var smittan faktiskt sprids. Så vitt jag vet finns det inte särskilt många exempel på utbrott kopplade till varuhus och köpcenter. Kanske lyckas folk hålla avstånd där? Istället är det just nu framför allt arbetsplatser och ungdomsfester som driver smittspridningen i de nordiska länderna. På samma sätt finns mig veterligen inga större utbrott kopplade till fotbollsmatcher i de länder som sedan en tid tillbaka tillåter viss publik. Inte heller såg man någon stor smittspridning till följd av att människor trängdes på stränder och uteserveringar i somras.
Att folk struntar i rekommendationen att jobba hemifrån om de kan tycks alltså vara ett större problem än vad 2000 personer på Visma arena skulle vara.
Edit: Danmark förbjuder nu stora privata fester