@Knugen sa:
@Vikash sa:
@Greger sa:
Jag klistrar in en lite större del av Enestubbes senaste blogginlägg på SMP, "Det är kört för idrotten". Detta är vad det egentligen handlar om. Samtidigt som köpcentrum är öppna, krogar är öppna och inte minst skolor är öppna så hänvisar man från regeringens håll till en farlig och felaktig trend i samhället att en utebliven öppning på idrottsarenor inte är möjlig. Det är ju fan helt absurt. Om vi har en farlig och felaktig trend i samhället utan att idrottsarenor varit öppna så får man väl för tusan göra något åt det istället för att för att stoppa andra tillställningar utifrån rent hypotetiska scenarion.
"Det är här vi får ta en titt på siffrorna.
Siffrorna som verkligen betyder något.
Nämligen två olika siffror: Siffrorna över antalet intensivvårdare coronapatienter och siffrorna över antalet dagligt döda – siffrorna som säger det viktigaste om vårdläget och som säger det viktigaste om virusets dödlighet.
Dessa siffror i dag, i ett land med cirka 10 500 000 invånare där det varit fullt blås i kollektivtrafik, handel, restauranger, simhallar hela året är 21 personer på iva och 0 (noll) döda. Trots att antalet smittade ökat något kan åtminstone inte jag se någon korrelation mellan smittan och ökade ivafall eller dödsfall.
Dessa siffror har dagligen legat stabila kring 15-20-strecket respektive 0-3-strecket sedan slutet av juni. Jämfört med en vanlig influensasäsong är det nästan ingenting i jämförelse.
Det är med pandemimått mätt oerhört starka och positiva siffror, siffror många andra länder inte är i närheten av under överskådlig tid.
Trots dessa siffror väljer regeringen att låta 50-gränsen vara kvar, som vanligt med ett hopp som ter sig alltmer falskt om att den kan komma att höjas om utvecklingen vänder till det bättre.
Det är därför det är kört för idrotten.
Det är därför stora delar av idrotten nu inser att hoppet är ute och kommer att få kasta in handduken.
Jag hoppas som jag nämnde inledningsvis att jag får fel i allt jag skriver i den här texten och ni får gärna kopiera den, mejla den till mig och förklara hur fel ute jag var om idrotten lirkar sig ur denna Karelin-brygga.
Beakta dagens måttstock: en mycket svag ökning av antal smittade, 21 på iva och noll döda och räkna själv ut vilken utveckling som kommer att krävas för att regeringen ens ska överväga att höja gränsen från 50 till 51"
Man talade i dag om att skapa möjlighet för att införa fler restriktioner i samråd med lokala smittskyddsläkare. Dvs man tittar på att åtgärda andra i nuläget tillåtna verksamheter.
Kollektivtrafik, skolor och livsmedelshandel är direkt samhällsnödvändiga funktioner. Som jag tidigare har skrivit är idrottens betydelse konsekvent underskattat i svensk politik, men att idrott är mindre nödvändigt för basal livsförmåga än det jag räknade upp nu är nog svårt att ha en annan åsikt om. Underskattningen av idrott är dessutom inte kopplad till pandemin utan något som varit en "trend" länge. Detsamma gäller för övrigt kultur som behandlas på liknande sätt som idrotten nu.
För svar på frågan varför Åhléns får vara öppet när det hade räckt att ICA var det vill jag återigen peka på det av mig tidigare i dag citerade utmärkta inlägget från Phalen. Att det uppstår vissa "glitchar" i en situation som den här är nog tyvärr ofrånkomligt så länge man inte lever i en diktatur.
Det som skulle kunna diskuteras utifrån samhällsnödvändighet är krogar/restauranger. Samtidigt är det väldigt få restauranger/krogar där det vistas 500 personer, de flesta tar inte in ens i närheten av det. De har dessutom tydliga regler att förhålla sig till nu och min erfarenhet är att de absolut flesta ställen åtminstone i Stockholm verkligen tar det på allvar. Till det kommer också att det inte är någon restaurang som 500 personer kommer till samtidigt för att stanna i två timmar och sedan ge sig av samtidigt, som fallet vore vid till exempel en fotbollsmatch.
Enestubbe har rätt i sina siffror, men problemet är att man inte vet varför det nu ser ut som det gör. Mycket tyder på att om IVA/dödstalen ska explodera skulle det ha gjort det redan, men man vet inte. Man vet inte vad det beror på att utvecklingen i de nordiska länderna ser ut som det gör med stadigt antal ökande fall (för alla länder) men generellt låg andel IVA-vårdade/dödsfall till följd av de ökade fallen. I övriga Europa närmar sig i stället många länder den situationen som var i våras, i vissa fall till och med värre (se typ Tjeckien). Att i det läget, när man inte vet hur det kommer se ut och inte heller vet varför det ser ut som det gör nu, inte riskera göra något som ökar/försvårar smittan och inte heller vilja signalera "faran över" genom att lätta på sedan lång tid fastslagna restriktioner tycker jag är ansvarsfullt.
Enestubbe har helt rätt i att idrotten är mycket illa ute. 500 personer i stället för 50 personer hade nog dessvärre inte förändrat det annat än på mariginalen. Det behövs ett konkret och utifrån verkliga och faktiska förhållanden ordentligt räddningspaket för idrotten. Idrotten har skyhög betydelse på massa olika sätt för samhället, om än den inte är direkt livsnödvändig. Det är bara att hoppas att ledande politiker kan förstå det i tid. Om inte lär de bli varse om/när idrotten går under. Det är som jag ser det denna fråga som verkligen borde drivas nu, från alla som bryr sig om idrotten, från alla håll. Inte frågan om att få ta in 500 personer snarare än 50 på sina hemmamatcher.
Hur lång tid tar det för dig att skriva en halv bok egentligen? är nyfiken :)
Jag skriver helt ooooootroligt snabbt min vän! Och då tänker jag ändå ÄNNU snabbare!!!