Efter att ha lyssnat på den eminenta podden Radio 1930 (Tack Andreas och Magnus) och avsnittet med våra egna sångfåglar Håkan och Tobias.
Så blir man ju extremt sugen på att stå på Södra läktaren och sjunga Öster ramsor igen. Speciellt dessa fantastiska ramsor som sjöngs i podden.
Men precis som dom nämner så är nya ramsor svåra att ta sig in och fastna på folks läppar.
Hur gör man för att lättare få in nya ramsor som snabbt och enkelt tas upp av den stora massan?
Ingen lätt uppgift.
Man jag anser att jag funnit lösningen.
Nu i dessa tuffa tider när saknaden av fotbollen och läktargemenskapen är större än någonsin så tror jag intresset att göra ”något” om än litet är stort.
Jag tänkte att vi sätter ihop en grupp som fokuserar på ramsor. Gamla som nya.
Där vi letar upp bortglömda skatter, håller igång dom aktuella men framför allt skapar nya.
Då Tifo kommer från italienskan så spinner jag vidare på detta språk. Ramsa (Canto) arbete (Lavoro)
Att skapa en kärngrupp som fokuserar enbart på ramsor kommer att göra det lättare att få fram nya. Om 20-30 kanske 40 personer redan kan en ramsa så blir det lättare för övriga att hänga med och lära sig den på läktaren när den sen sjungs. Ett perfekt verktyg där vi kan lyfta fram gamla som nya ramsor.
Tanken är att vi hittar en plats där inneboende inte riskerar att vräkas vid höga och icke tonsäkra ljud.
Förslagsvis någon med villa som vill utlåta sitt bobehag till tokiga avarter från EF.
Grilla lite, knäppa några kalla (alkoholfritt finns med) lite gemenskapsövningar för att komma igång lite. Sen givetvis ramsarbete.
Sätter deltagarantalet till max 50 personer enligt riktlinjer från FHM ;)
Alternativt kan jag fixa Bishops Arms en lördag innan öppning. 12:00-16:00. Kan då även få ner priset på ölen på tapparna till 49 kr ölen (ordinarie 78).
Samt mat. En dipptallrik kan jag få ner till 60 kr (ordinarie 129kr)
Dock får man ju inte ha med sig egen öl och mat så hela kalaset blir ju dyrare än om man är hemma hos någon.
Vi kan även abonnera biblioteket 15-20 personer vid öppning.
Vi kan ju även träffas i en park eller liknande öppen gräsyta.
Så vad tror ni?
Finns det någon som är sugen på att lufta strupen lite samt träffa sina gemensamma Öster avarter?
När känner folk att ni kan och vill?
Ge förslag på plats/tid samt datum.
Nu när situationen är som den är så är det ju ett perfekt tillfälle att fila på skavankerna inom klacken och göra den top notch när väl fotbollen drar igång. Vi har ju all tid i världen nu att förbättra, förfina, höja, stärka, förkovra, främja, utveckla, utbilda, förädla och fullända East Front.
”-Då stiger solen åter över Staglaberg
och färgar himlen vackert röd och blå.
För jag ska alltid älska Östers IF.
Åh ÖIF, åh ÖIF, jag har dig kär.”