@Slangen sa:
@Lutavallen sa:
@ubie67 sa:
@Lutavallen sa:
@McA sa:
Hört att säsongen kommer avslutas i december. Känns onödigt isf, två matcher i veckan är ju inga problem att hinna med tills början på november.
När kylan återkommer ökar smittorisken igen då luftfuktigheten försvinner och viruset har lättare att hålla sig i luften längre. Bättre att försöka spela när det är varmare väder.
Nja, bara ren killgissning. finns inga belägg för det än FYI. avd källkritisk tolkning...
Var är det för dumheter du kommer med. Det finns tydliga belägg för det jag säger. En akademiker framför aldrig vad du kallar killgissningar utan vi håller oss till fakta på vetenskaplig grund.
En studie från KTH* visar att det finns flest aktiva virus vid en luftfuktighet under 40%, medan vid högre luftfuktighet reduceras de aktiva luftburna virusen inom 15 minuter.
Virus och bakteriers chans till överlevnad minskar vid en luftfuktighet på mellan 40-60%, dessutom begränsas deras spridning då partiklarna ökar i massa och då faller till marken fortare, istället för att sväva runt i luften.
FAKTA! KTH* = Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm .
Viruset bromsas högst sannolikt av varmare väder. Däremot inte så mycket att smittan helt stoppas. Men denna gång är jag nog ändå för ovanlighetens skull på Lutavallens sida, ur smittspridningssynpunkt kan det finns en poäng i att inte låta säsongen bli allt för utdragen. Sen hur lagen klarar ett tightare spelschema rent sportsligt är ju en annan sak.
Iom att jag just är akademiker och arbetar med produkter för produktion av vaccin (med kunder som Pfizer, GSK, Astra etc worldwide), medlem i VOF sedan 20 år o expert på just källkritik är det ganska genant att folk framställer sig som experter där en enda studie (klassiskt misstag där man ej har kunskap om confirmation bias) skall gälla som grund för sakframställan. Fråga vilken universitetslärare som helst, basic stuff.
FYI så baseras kunskap mera på sammanställd sk metastudier där man jämför alla studier som finns, där länk Nyteknik är mer talande samt att vi idag ej besitter 100% kunskap om denna Corona, samt att ev 2 o 3:e våg kan dyka upp som vi ej har nån aning om. Att vi skall skall ha en mindre säsong sannolikt bäst, men nåt annat kan vi nu ej säga, gör man det är det pseudovetenskap punkt slut!
https://www.vof.se/skepdic/metaanalys/