@MATTAN sa:
Att tippa superettan är som att stoppa in 16 lag i en tombola och sen snurra runt och dra lag för lag och placera dom i tabellen hur man har dragit lagen i tur och ordning.
Jag tog MATTAN på orden, rev ett papper i 16 delar, skrev 16 lag på lapparna och drog dem i tur och ordning. Här kommer Tombolatabellen! Ju mer jag tittar på den, desto mer logisk blir den. Jag ska försöka motivera varje placering.
1. Örgryte
ÖIS nye tränare Millen får maximal utdelning med ett ganska anonymt lag. Ackermann och Bergmark Wiberg lyfter offensiven och i kombination med de defensiva grunderna från Askebrands tid räcker detta för guld.
2. Jönköpings Södra
Jag tror att J-Södra har lärt sig från förra säsongens veka avslutning och därför tar sig upp i Allsvenskan igen. Truppen är en av seriens bästa.
3. Västerås
VSK överraskar och kniper kvalplatsen. Askebrand kommer utifrån och får till en jämnhet som saknades förra året. VNL-pengarna gör att fler sena nyförvärv kommer in.
4. Ljungskile
Ljungskile och Wålemark är tillbaka och är nära att göra en Mjällby. Cynisk fotboll betalar sig bra och LSK har fått in kompetenta spelare som Vall och Siwe.
5. AFC Eskilstuna
AFC är stabilt i Superettan men har inte riktigt orken att hota mot den absoluta toppen.
6. Brage
Spelade en fin fotboll förra säsongen. Det blir svårare att fortsätta så när motståndarna är förvarnade.
7. Halmstad
HBK vill ha mer men är alltför beroende av sina veteraner för att lyfta i tabellen.
8. Gais
En del spännande nyförvärv. Kanske kan detta göra att Gais landar i mitten istället för i botten.
9. Norrby
Norrby känns som ett skapligt lag med en habil trupp. Har anpassat sig till Superettan.
10. Dalkurd
Osäker på var de står just nu. Dalkurd överraskade förra året i en liknande situationen och klarar sig kvar i år tack vare ett antal lån.
11. Degerfors
Degerfors hade en stark avslutning i fjol men ser sämre ut nu. Har i likhet med Öster hittat sina nya tränare bland de pensionerade spelarna.
12. Öster
Nyförvärven har potential och jag hoppas att JP håller. Förhoppningsvis slipper vi slåss i botten.
13. Trelleborg
Stressen sprider sig i TFF när spelet inte vill stämma trots sponsorpengarna. Frågan är om de vågar låta Haynes sitta kvar.
14. Sundsvall
Sundsvall faller fritt och har hittills inte fått in tillräckligt med kvalitet för att undvika streckstriden.
15. Umeå
Kan inte säga att jag har bra koll på UFC men laget känns profillöst.
16. Akropolis
Får låna positionen som Stockholms fjärdelag under en säsong. Plockar en del poäng i början men det var länge sen som Stadler kändes som ett hot.