https://www.minboll.se/sport/positivt-negativt-och-varfor-har-oster-svart-att-sla-toppkonkurrenterna/
"Återigen två billiga mål, inget direkt ordnat anfallsspel och rakt igenom slarv med bollen. Jag ser fortfarande inte vad det är man vill åstadkomma. Vill man överbelasta längs kanterna? Vill man ha ett tryggt bollinnehav? Vill man ha snabba och raka anfall? Vill man slå långt i djupet? Hur gör man med presspelet, aggressivt eller kompakt och avvaktande?"
För någon (Elg) som mest ser lägre divisionsfotboll och inte har sitt hjärta med det rätta laget, och hjälteförklarar Velic, kan jag försöka förklara hur jag tror det ligger till..
Öster har flera offensiva och defensiva spelidér, vilket skiljer ett division 5 lag mot ett S1 lag, och utan variation kommer du sällan långt högre upp i divisionerna. De offensiva spelidérna:
- Öster vill slå djupledsbollar tidigt från backlinje/ defensiva mittfältare mot ABW eller JW.
- Öster vill söka passningar från backlinje in mot innermittfält för att fördela bollar på djupledsspringare eller passning på marken.
Defensivt
- Presspelet var succén tidigare på säsongen. Dessvärre blottla det många av våra individuella brister i backlinjen vilket gjorde att vi istället fick börja backa hem för att inte släppa in. Hamnar längre ner i våra utgångspositioner och får därmed svårare att få anfallsspel enligt punkt 2, men att slå en långboll i djupled går lättare (punkt 1).
Således kan man säga att det är individuella brister som gör att det här laget tvingas spela en mer basal fotboll enligt punkt 1. Därför passar en spelare som JW bättre in i höstens upplaga än vårens. Där vi var bättre genom ett högre presspel, och lyckades bättre med vårt passningsspel eftersom det primärt var högre upp i banan.
För att bli ett framgångsrikt lag framöver hoppas jag att vi återtar punkt 3, presspelet eftersom det ger laget stora vinster med tidiga bollvinster. Om inte annat för att lyfta Kozica från sina låga betyg.. som helt plötsligt kommer kunna leverera sina passningar bättre. Men vi kommer inte komma ifrån djupledsspelet, det behövs för variationen och gör att det kommer se spretigt ut ibland.