Kommer ni ihåg Marios allra bästa matcher för Östers IF? Säsongerna när hans karaktär och närkampsspel satte stopp för kontringarna som hade kunnat skicka föreningen ner i avgrund lägre än div 1. När han glidtacklade ute vid sidlinjerna med en beslutsamhet som gjorde att hela laget alla medspelare och hela Myran förstod att - Nu jävlar! På samma sätt bar han också laget sin sista säsong som startspelare upp till Superettan. All respekt, Mario.
Till samma kategori lägger jag JP:s säsong 2012, när Sheriffen dikterade villkoren på Myran med sin blotta närvaro. Aldrig först in i närkamp, men däremot alltid först ut. Älskar den mentaliteten. Ja, Stefan Schwartz var en favoritspelare. England. Wembley. Mild som blöder av red tops dobbar. Stefan står upp för Laget. Pang. För Sverige. Wow. Beckham vill sen bytas ut... Förmodligen den svenske fotbollsspelare som gjort det allra mesta av vad han från början var given i form bolltalang. Oj, nu blev jag sentimental och gled en bra bit från Östers IF.
Men, att Öster våren 2019 saknade denna ingrediens, var kanske till en del beroende på att laget skulle spela ett spel så vackert som en knypplad spetsgardin. Spelarna fanns där, Johannesson, Karlsson, Karlsson-Berg men jag kan faktiskt förstå att spelartypen inte fick ut den delen av sitt spel under CJ.
Nästa riktigt framgångsrika säsong för Östers IF måste ha en sån här spelare. Finns det 2020 någon som kan, vill, får och klarar av att ta det här utrymmet?
Kravprofil
Självklar startspelare
Fysisk praktform
Kommer varje dag till jobbet, träning som match
Skiter i klacksparkar och yttersidor
Inser fördelen med att genomföra karaktärsdanande backintervaller i snålblåst, motvind och lera.
(Inget av föreningens SM-guld är vunnet efter "faciliteternas" tillkomst) Som någon nyss antytt tror jag att de kan ha genererat en bekvämlighet. Jag tänker också att DV:s ledarskap faktiskt kan skapa den vinnarmentalitet som behövs.
Personligen tror jag fortfarande att det är främst JP som kan bära fram laget på det här sättet.