Jag tror att många inklusive mig själv har känt att EF stagnerat lite senaste åren. Mycket tack vare pandemin naturligtvis.
Men engagemanget och viljan att komma tillbaka till ståplats och framförallt bortaresor är ju
Sådär. Och har så varit sämre ett bra tag.
Vad kan vi då göra för att öka intresset och viljan att vilja stå på Ståplats och hänga med EF på resor?
Framgång är absolut viktigast.
Vilket vi nu fått, men det går ändå trögt. Vi ska givetvis ha tålamod. Det kommer att ta en tid att få folk att hitta tillbaka.
Men jag har tänkt på en sak.
Jag skulle vilja gå tillbaka till att ha ståplats där nere igen. Där det var tänkt. Bakom målet.
Nära planen.
Samt att kunna gå ner bakom ståplats i pausen under tak och umgås snacka skit.
Jag tror även att vi kan få med fler till klacken om ståplats är ståplats. Om folk köper billigare biljetter (hemmastå) så tror jag dom automatiskt ansluter runt kärnan på ett enklare sätt.
Vilket gör sannolikhet att växa större.
Då dom inser hur kul det är.
Efter att ha sett Eriks Nivas fotbollsresa till Belgien så blir man sugen på att ha det likt supportrarna i Belgien med en riktig ståplats bakom målet.
Samt en samlingspunkt bakom ståplats där man sjunger och umgås i pausen.
Jag personligen skulle uppskatta fotbollen mer.
Det skulle kännas mer äkta och mer intensivt.
Man skulle känna sig mer delaktig i spelet.
Anledningen till att flytta upp ståplats var att få hjälp av taket för att låta mer i Allsvenskan 2013.
Sen får man en bättre översikt av spelet.
Men fördelarna väger tyngre med att ha ståplats på nedre plan.
Med vår egen ingång, egna kiosker samt skapa mer gemenskap och samhörighet.
Kanske även slänga in en liten souvenirshop där bakom?
samt enkelheten att få med fler nya till klacken.
Få igång en ramsgrupp samt Tifogrupp är två andra bra saker. Samt en resesektion.
Där varje renodlad grupp jobbar självständigt.
Så att det inte blir en person som måste jobba med flera saker.
Exempelvis både dra i resorna och skapa ramsor. Kanske även hjälpa till med Tifot.
Tror att intresset då svalnar, samt tiden för att göra varje sak perfekt. Då blir det istället halvdant arbete i dessa grupper.
Eftersom man saknar tiden till att göra det perfekt.
Vad känner ni andra?
Vi har ju försökt att köra på övre stå sen 2013.
Och det har ju inte blivit bättre på nästan ett decennium.
Jag tycker att vi testar med nedre stå och ser vart det tar vägen.
Tror även att föreningen skulle gilla det.
Då det blir enklare arbete för dom med ”ståplats”