Min syn på detta just nu;
På målvaktssidan är Stulic mannen vi ska satsa på för framtiden, även om vi inte ska göra för stor grej av det. Killen är ung och allt - precis allt - kan hända. Han bör vara uttalad 2:a målvakt och minst sitta på bänken varje match. Det skulle kunna vara idé att söka en ersättare för Tobias Andersson som jag inte riktigt tycker har tänt till hos oss. Jag vill se lite mer av en målvakt. Men om man kommer överens om t ex ett 1+1 med Tobias för en chans till så kan jag köpa det också.
Backsidan är lite av hela havet stormar, här kan många lämna. På mitten är Örnblom är kvar, och lite den vi ska bygga morgondagens lag kring. Jag tycker inte vi ska ha med både Lunkan och Månz till nästa säsong och har ärligt svårt att välja mellan dem. Hade det inte varit för slutet av säsongen hade det varit fördel Lunkan, men det hände något med Månz där på slutet när det blev allvar som jag verkligen tycker om - karaktär. Stefan kör på ett år till på högerkanten. Silverholt tror jag att vi tappar, och jag tänker inte vara besviken över det. I övrigt finns utrymme att skanna av Division 1 och/eller Superettan efter yngre till medelyngre vänsterbackar. Och kanske ta in en talangfull mittback till.
Mittfältet. Vi har så mycket spelare med kontrakt här, tyvärr höll jag på att skriva då det är en lagdel som verkligen underpresterat. Får vi ordning på Perssons skadeproblematik? Kan vi få bukt med Calles förmåga att försvinna från matcher? Kanske vi kan få någon att frivilligt avbryta kontraktet p g a för lite speltid, men tyvärr lär vi tappa en av de spelare jag uppskattar mest och ser mest potential - Andreasson. Men, men. Vi lär väl försöka bygga laget runt Persson/Calle centralt. Pavic kan vi redan nu förlänga med. En spelare som är viktig för sammanhållningen i laget, och som jag tycker utvecklas hela tiden.
Anfallet då? Vi har kontrakt med Keene och Ahrn, och behöver någon till rutinerad. Släpper vi Ahrn så behöver vi en rutinerad och en talangfull. Sen har vi den rutinerade platsen kvar och två hemtama alternativ att förlänga med - om vi vill. Ryktet går att Kapcevic tänker sig att flytta till Uppsala och kanske är det dags att låta udda vara jämnt. Johannesson skulle kunna vara aktuell, han gillar Öster och är lite på väg att rota sig i staden - men kanske skulle jag hellre söka en annan spelare, alternativt ta ett allvarligt snack med honom kring hans humör och utveckling. Det har inte gått framåt. Statistiken är obönhörlig.