@jon sa:
@Peter
@Slangen sa:
@McA sa:
Som när Konate satt på bänken i Söderettan på våren i Öster och sen startade i CL på hösten hos Malmö.
Konate spelade väl i Öster 2104, dvs i superettan? Han var inlånad en halv säsong, enligt transfermarkt spelade han då 15 matcher och snittade drygt 81 min/match.
Konate ska väl inte framställas som en succé men som jag minns det spelade han mycket, kändes valpig och sedan fick Malmö bekymmer med skador på ytterbackar (och någon som såldes på sommaren tror jag) och såg då till att Öster inte fick förlänga lånet varpå han slog igenom på allvar i Champions League. Man trodde knappt sina ögon när den valpige ytterbacken man sett på Påskbergsvallen på våren gick in och kapade Paul Pogba resolut Juventus away.
Pga att Öster inte fick låna Konate längre blev det då istället Tibor Joza (nu åter i Falkenberg) som lånades in på hösten och fick vara med och åka ur Superettan.
Konate var den andra Österbacken som spelade Superettan på våren och Champions League på hösten. Den första minns ni nog.
Konate kostade Öster en handfull poäng vill jag minnas
Jag kanske ska förtydliga att min poäng ovan inte var att hävda att Konate var särskilt bra. Vill minnas att han gjorde ganska intetsägande intryck. Min poäng var att det helt enkelt inte är korrekt att hävda att det finns ett strukturellt problem med att vi missar att ta ta vara på talanger om man argumentet genom att hävda att vi lät Konate sitta på bänken i söderettan när så inte var fallet.
Lite som att hävda att vi är jättedåliga på att värva talanger underifrån och då bara ignorera värvningen av Levi, eller att egna talanger aldrig får chansen och bara ignorera Krafth och Bojanic... Därmed inte sagt att vi är fantastiska på någon av de här punkterna, man tror inte vi är generellt sämre än andra klubbar heller. Och en diskussion blir ofta mer konstruktiv om man utgår från verkligheten.