@jon sa:
@ubie67 sa:
@McA sa:
Lyssnat på taktikpodden nu med Järdler. Förvånansvärt lite självkritik, trodde att han hade större ödmjukhet i misslyckandet med Öster. Förstår mer att han inte är helt lätt att ha som tränare. Verkar ändå nöjd med att ligga 6:a i expected goals och tjatar fortfarande om otur med stolpträffar. Han låter som att han redo för en storklubb och att Östers förutsättningar är för dåliga för att skapa framgång.
Jo patetiskt bara förnamnet, stolpe ut o straffmissar på längre sikt förtjänar man alltid o aldrig ngt som handlar om otur, det vet vi tränare på gräsrotsnivå oxo o inget man kan snacka bort. Allt handlar om att levererar på sikt, även om man i ngn enstaka match givetvis kan ha oflyt med både domare, ngt rött o stolpträff men har man under längre spelperiod är det endast pga att man är för dålig helt enkelt, när skall alla verkligen begripa detta!!!
(o om man som i Östers fall hade lite missflyt i början så kan man inte heller klaga på det, för det är tränaren o gruppens ansvar att vara så mentalt förberedd på att sådant kan hända så ingår att kunna tackla motgångar mentalt)
En vanlig floskel är att tur och otur alltid jämnar ut sig, att tabellen aldrig ljuger och att man förtjänar tur. Jag tror inte att det måste vara så och har inte sett någon mer seriös undersökning som pekar på det. Det jämnar säkert ut sig över tid men den tiden behöver inte vara en säsong, det kan lika gärna vara 10 säsonger, eller 100. Om man bara avfärdar årets resultat med att lag, tränare och taktik var värdelösa tror jag man kan missa de detaljer som faktiskt går att påverka och som kan vända det där oflytet.
Ingemar Stenmarks sarkastiska svar om tur:
"Det är konstigt för att ju mer jag tränar desto mer tur har har jag", ungefär citerat.
Öster tränade inte mkt eller hårt bevisligen och oavsett vad man håller på med så måste man vara förberedd och noggrann för att bli riktigt duktig på något. Känns som om att Järdler försökte med nån slags genväg.
Man påverkas ju mer av tur och otur när man inte har gjort jobbet ordentligt. Den korrelationen går iaf att göra.