Jag hörde just Degerfors Saidi återkomma gång på gång i en intervju i Allsvenska Podden till hur laget hade haft ”tre bra träningspass” förra veckan och att han ”hoppades” att ett dubbelpass de skulle ha skulle bli bra. Man hörde hur Järdler i Öster pratade om att man ”tränat på bra i veckan” men ändå förlorade matcherna allt som oftast. Hela begreppet att ”träna bra” har jag hört flera år nu.
För mig som aldrig tränat fotboll eller varit med vid olika typer av träningspass frågar jag öppet och ödmjukt till er som tränat fotboll (vet att det finns någon fotbollstränare som brukar skriva här inne) följande:
1. Vad innebär ett bra träningspass?
2. Vad innebär ett dåligt träningspass?
3. Är det slumpbaserat om det blir ett bra eller dåligt träningspass (låter ibland som att det är som vid en match: att det knappt går att påverka hur det ska bli)?
4. Hur mycket tror ni resultaten i matcherna påverkas av känslan om man har ”tränat på bra i veckan” eller ej?
5. Är det många spelare som går från en träning och tycker att ”det där var en dålig träning” med tanke på att man aldrig hör någon säga ”nä vi har tränat på dåligt i veckan så jag vet inte varför vi vann den här matchen”?
6. Hur stor del kan man träna på straffsparkar på träningar och hur mycket gör man det?
7. Bör stor träningsmängd kunna leda till mycket skador (tänker på Malmö FF som ett exempel just nu) eller bör det snarare leda till större ork i matcher?
8. Borde man inte träna mer på roliga målgester för aspekten att spelarna ska bli ännu mer sugna på att göra mål för att få visa upp vad de tränat in?
9. Tränar målvakterna på att plocka ner bollen och lägga sig på den en halv minut och titta lite runt på olika håll innan han ställer sig upp och andra saker som dödar tid?
10. Tränar man på inkast för att kunna göra som Skövde?
11. Tränar man på att ta upp bollen och ta med sig den en bit för att sedan släppa ner den då motståndarna fått frispark men bara lagom mycket för att vinna tid utan att få gult kort mot sig?
12. Tränar man numera på hur man ska ligga på bäst sätt bakom muren?
13. Är det rimligt att supporters utropar ”men hur kan ni vara så dåliga på att skjuta och passa - ni tränar ju för fan på det här varje dag och det är ert jävla jobb för satan?!?”
Jag jobbar själv på skola/fritids och försöker dra paralleller till yrket fotbollsspelare. Ibland kan man på skola/fritids trots att man planerat verksamheten känna att man fått till saker lite sämre och att förutsättningar även påverkas av personalbrist, väder, vilka elever som är sjuka/ledig just den dagen, om det är måndag eller fredag, vilken form man är i just den dagen, o s v. Kan man anta att det är liknande för fotbollsspelare? Går allt ens väg så blir det bra träningar och om det tvärtom blir en massa elände (t ex som när en mängd spelare saknades pga covid eller misstänkt covid) så kan det bli dåliga träningar?
Tänkte att det går att fylla på med fler funderingar i den här tråden. Många frågor ställs lite okunnigt om fotbollsträning men här kanske det kan komma lite svar.