Det är provocerande både att höra de s k experterna i tv och även läsa många inlägg här på forumet. Efter en förlust målas situationen för Öster på forumet upp till en katastrof och det är otroligt sällan som inte experterna anser att slutresultatet är rättvist och speglade matchen väl. Tycker gårdagens match är ett tydligt exempel på detta.
Första 35 minuterna är för Östers del katastrofala. Vi känns som minst ett nummer mindre än HBK som vinner nästan alla dueller, som ger varandra understöd, som springer mer. Min känsla var länge att HBK hade minst en spelare mer på planen. Straffen är ok dömd, möjligen billig men svår att klaga på. Framförallt fastnar jag vid hur slarvigt det är av Månz att vänta med att försöka stoppa anfallet till inne i eget straffområde.
Därefter kommer vårt mål från absolut ingenstans och efter det har vi två fina möjligheter till i första halvlek, Rodics stolpträff naturligtvis som den främsta chansen. Sett till målchanser efter första 45 ligger vi närmre en ledning och i det här fallet, med en klockren stolpträff, måste man konstatera att det är ytterst små marginaler som skiljer oss från ledning.
Andra halvlek börjar vi riktigt bra med fint spel och halvfarliga chanser. Det jag hade önskat var en större variation i anfallsspelet och lite oftare att vi går för snabba kontringar. Oftast stannar vi upp spelet a la Järdler, spelar runt bollen fint men det slutar antingen med ett ofarligt inlägg eller skott utifrån (som i och för sig var ganska farliga). Men var är de oväntade insticken rakt fram till någon i straffområdet?
Sen gör HBK 1-2, lika ologiskt som vår kvittering i första. Men efter ett ruggigt taffligt försvarsingripande, främst av Stenberg men även av Pavic. Därefter fortsätter vi att trumma på och JW:s nick i ribban är VERKLIGEN millimeter från att gå in, titta på bollbanan och hur snabbt den dyker nedåt så förstår man att det hade räckt att ribban låg någon liten liten bit längre bort så hade vi haft 2-2 där.
1-3 är återigen en följd av taffligt agerande av Stenberg som borde ha brutit första passningen ut på kanten, men också ett resultat av att vi flyttat upp Pavic och bytt kant på Silverholt och därmed satt oss själva i en försvagad försvarssituation. Hade vi haft 2-2 vid det tillfället hade den möjligheten för HBK aldrig dykt upp. Därefter dör matchen av förklarliga skäl. 1-4 är bara rent slarv men också en följd av en tokoffensiv.
Jag är fullständigt övertygad om att om någon av våra ramträffar gått i mål hade matchen slutat oavgjort. Då hade såväl experter som folk på forumet ansett det vara en rättvis utgång sett till 90 minuter av matchen igår. Därför provoceras jag enormt av att Öster nu totalsågas med kommenterare som att det oerhört lååååååångt upp till allsvenskan. Det är absolut inte långt. Igår var det en ramträff ifrån att spela oavgjort mot laget som sannolikt - tyvärr - kommer vinna Superettan. Mot Örebro var det missat öppet mål tillsammans med försvarsslarv som skiljde från minst en poäng.
Nu har vi haft stolpe ut i två matcher. Tidigare hade vi stolpe in mot Norrby men stolpe ut mot VSK och Brage.
Med allt sagt ovan finns det absolut problem med årets spel. Min största oro som jag haft enda sedan Velic bestämde sig för att sluta var att vi inte längre spelar cynisk superettanfotboll. Det gjorde Brage mot oss. Det gör HBK alltid med deras tråkiga spelsystem med en tråkig tränare. Det gjorde till stor del även Örebro. Det gjorde definitivt VSK mot oss.
Tufas fotboll är tilltalande som supporter för han vill alltid vinna, han satsar offensivt. Men det har orsakat många onödiga baklängesmål, många onödiga försvarsslarv. Kan han hitta en något bättre balans i detta tror jag Tufa kan göra det riktigt bra i Öster. Men ibland måste det vara ok för spelarna att tjonga iväg bolljävelen...
Dessutom är vi återigen i en situation att när vi "äger" matcherna, då kommer baklängesmålen. Även där tycker jag vi blir för framåtlutade som lag och vi har inte lyckats hantera motståndarnas kontringar för att vi står för högt med hela laget. Örebros båda mål kom till på det sättet. HBK:s straff samt 1-3 och 1-4 kom till på det sättet. VSK:s och Brages ledningsmål på Visma kom till på det sättet. Där MÅSTE vi spika igen bakåt lite mer även om det sker på viss bekostnad av det offensiva spelet.