@jores sa:
@Slangen sa:
@jores sa:
När hade vi senast en riktigt etablerad tränare? På listan över tränarnamn de senaste åren syns mest en blandning av Österhjärtan (Ernstsson, Otto, Schenka mfl) och chansningar på fd assisterande tränare (Thomsson & Stille) samt några spännande oprövade kort (typ Roar, Jaca, Järdler). Nanne och Backe blev ju etablerade namn efter tiden i Öster och därför räknar jag inte med dessa. Askebrand är väl det närmsta en etablerad tränare på seniornivå som jag kan uppmärksamma i listan.
Edit: Såg att Zingo redan varit inne på samma sak i en annan tråd.
Handlar väl om vår position i seriesystemet ganska mycket. Är väl inte många klubbar som pendlar mellan superettan och ettan som kan locka till sig etablerade tränare. Den krassa verkligheten är att vi troligen har att välja på unga lovande tränare utan jättemycket meriter, typ Thomsson/Järdler/Jocke Persson-typer, eller tränare som kommer från ett misslyckande uppifrån och behöver få en nystart, typ MP/Swärdh-typer. Då föredrar jag någon från den första kategorin, även om vi har flera exempel på att det kan gå fel.
En orsak till pendlandet kan väl också vara rekryteringsstrategin gällande tränarposten tänker jag. Så svårt att veta vad som är hönan och ägget där. Men håller med, gärna inte MP eller Swärdh.
Absolut. Hade vi fått behålla Roar tror jag personligen att vi varit etablerade i allsvenskan nu och saken hade hamnat i ett annat läge. Men faktum är att från potentiella tränares perspektiv är vi numera troligen en klubb rätt långt ner på intresselistan.