@Calle01 sa:
Helt rätt, Ola. En riktigt konstig jämförelse. Jag tycker Öster och Järdler visade handlingskraft i somras. Vi hade inte klarat kontraktet utan Persson och Keene. Sheriffen var bäst och Keene gjorde avgörande insatser mot Gais, BP och Bois. Vi skrek efter en ny vänsterback och fick en ny sådan i ett par matcher i form av Vall. Vem vet, kanske var det konkurrensen med Vall som gjorde att Silverholt höjde sig ett snäpp? Hur det blir med Tannus i framtiden får vi se, vi får hoppas på det bästa.
@Ols sa:
@Eric sa:
Tror inte att man ska vara rädd för att göra vissa jämförelser med Lakers och se vad dom gör bra.
Det slog mig här om dagen hur olika föreningarna har kunnat hantera en tuff säsongsinledning.
Jag kan tycka att det finns en hel del likheter mellan Hallam och Järdler, båda är vältaliga, ger ett empatiskt intryck samt är extremt analytiska.
Öster och Järdler lyckades bevisligen inte vända den tuffa säsongsinledningen utan var tvungen att lämna.
Vad det verkar så har Lakers lyckats vända den negativa trenden och är på väg uppåt. Den stora skillnaden är att Lakers har en handlingskraftig sportchef som möblerar om ganska så "hänsynslöst" när det behövs.
Som tränare så får man en daglig och personlig kontakt med spelarna vilket självklart gör de tuffa besluten ännu svårare.
Nått vi aldrig kommer att få reda på är hur senvåren/sommaren hade sett ut med en erfaren sportchef som dels möblerade om men som kanske även bakom kulisserna stöttade till att ta lite tuffa beslut kring bänkningar osv.
Det jag vill komma till är att jag tror att det är otroligt viktigt att vi får in en bra sportchef, speciellt med en relativt oerfaren tränare. Får vi lite stolpe in i början av säsongen så spelar det ingen roll men blir det likt denna stolpe ut så måste vi säkerställa att vi inte hamnar i samma situation igen.
Jämförelsen med lakrisgängets sportchef haltar betänkligt. Hockeyn har betydligt fler "fönster" när spelare kan byta klubbar; det verkar föv att ha utvecklats en kultur inom hockeyn där skickar spelare mellan klubbar lite hur som helst.
Det är kanske möjligt därför att det finns mer pengar inom hockeyn som gör att spelarna kan kompenseras för detta.
Men inom fotbollen hade ingen sportchef - handlingskraftig eller inte - kunnat agera som lakrisgängets gjort.
Klart att det är skillnader men ingen som följde Öster i år kan väll ha undgått den brist på nytänkande och initiativ som präglade senvåren. Klart att det finns fler fönster och andra pengar i hockeyn.
En bra fungerande sportchef fungerar som en kravställare och ger tränaren ett helikopterperspektiv och kan i tuffare tider ha ett välbehövligt avstånd från den dagliga verksamheten.
Persson är framförallt den som gått in och gjort skillnad, att man lyckades värva honom var väll framförallt en serie lyckliga sammanträffanden. Övriga sommarvärvningar var helt ok, varken mer eller mindre.
Förstår att många tar en jämförelse med hockeyn hårt men sanningen är att Öster väldigt länge saknat en stark sportchef som driver en konsekvent linje.