Ska först säga att jag inte är jurist eller ha några fackkunskaper utan det är hittade jag på nätet.
Tyckte det lätt väldigt märkligt att Öster betalar lön även om han har ett nytt uppdrag. Hittade då en trevligt uppsats skriven av Jonas Wrammer på Juridiska fakulteten vid Lunds universitet. Länk: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8875043&fileOId=8880648
Uppsatsen utgår från "normala" kontrakt och jag har inte en anning om hur Järdlers kontrakt ser ut med Öster men väjer ändå att spekulera utifrån uppsatsen. Uppsatsen skiljer på tillsvidareanstälning _och _visstidsanställd något som jag inte heller vet vilket Järdler har.
Till att börja med verkar det svårt att få en huvudtränare att arbeta som någonting annat än huvudtränare. Enligt uppsatsen var det Helsingborg IF gjorde 2014 mot Roar Hansen inte tillåtet.
"I Helsingborgs IF valde föreningen i slutet av 2014 att anställa en ny tränare utan att säga
upp den dåvarande tränaren som föreningen ville behålla i organisationen. Den
omplacerade tränaren valde en månad senare att avsluta sin anställning trots att han hade ett
år kvar på sin anställning. En omplacering ska erbjudas i mån av möjlighet inom ramen för en
anställning om en arbetstagare har svårt att anpassa sig på arbetsplatsen. En omplacering får
endast ske om det föreligger godtagbara skäl vilket inte verkar ha förelegat eftersom
föreningen endast ville satsa på den nya tränaren. CAS uttalade sig i Litex Lovech-målet att
en tränare inte ska behöva acceptera en ställning som annat än huvudtränare och ett avtal som
tränare innefattar inget annat än att vara just huvudtränare. Omplaceringen av tränaren i
Helsingborgs IF bör därför kunna liknas med en provocerad uppsägning som i så fall skulle
vara ogiltig."
Med det sagt skiljer det säkerligen på om man är anställd som huvudtränare eller som manager. Vilket väll ändå Järdler var/är? Troligtvis kunde Järdler ha arbetat som sportchef, eftersom det ingår i arbetet som manager men att låta Järdler arbeta som tränare för ett ungdomslag är nog väldigt svårt.
Senare i texten skriver Wrammer om uppsägning beroende på bristande resultat. Tränaren har rätt till ett skadestånd om avtalet bryts enligt nedan:
"Skadeståndet beräknas m.h.a. 39 § LAS och ska täcka utebliven lön upp 16 månader efter
avskedandet, eller uppsägningen, om arbetstagaren varit anställd i mindre än fem år och 24
månadslöner om arbetstagaren varit anställd i mer än fem år. Skadeståndet ska reduceras med
mellanskillnaden av lön om arbetstagaren får ett nytt arbete vilket gäller som längst till den
angivna tiden i 39 § LAS."
När jag läser det blir jag fundersam. Är det ok att betala hela Järdlers lön? Enligt uppsatsen ska man betala mellanskilland i lön. Innebär det att han arbetar gratis hos Mjällby? Den största funderingen, HUR kunder Öster gå med på det här? Oberonde vem som personligen är ansvarig måste man väll veta hur reglerna ser ut?