Ja det var ju en väldigt speciell situation vi har här.
Om vi backar bandet för att analysera det hela.
När Järdler tränade er och det gick dåligt och de flesta här inne skrek sig hesa över att sparka Järdler så utvärderade ledningen säkert det draget. Och troligtvis så var Järdlers avtal anledningen att det tog så lång tid innan han fick sparken, eftersom man visste att det skulle bli dyrt.
Nu vet jag inte hur avtalet såg ut exakt, men den här typen av avtal brukar ha tydligt definierat vad för arbetsuppgifter den anställda ska ha. Alltså troligtvis huvudtränare eller manager i Järdlers fall. Som någon skrev här inne så var det Helsingborg inte lagligt att sätta Roar på andra uppgifter. Samma gäller de flesta anställningar. Är jag anställd som programmerare kan inte mitt jobb sätta mig på att arbeta som städare eller dylikt.
Eftersom avtalet säger att Järdler ska vara huvudtränare innebär det med största sannolikhet att man inte har rätt att sätta någon annan som huvudtränare då det går emot Järdlers kontrakt. Vilket är helt vanligt.
Ledningens enda val för att ersätta Järdler och få till en ändring var alltså troligtvis att ge Järdler sparken så man kunde tillsätta en ny huvudtränare.
Vid tillfället tränaren får sparken så upphör anställningen och föreningen har nu längre inte något alls att säga till om vad tränaren gör därefter. Det enda som bestämmer är de klausuler som finns i avtalet kring vad som gäller om tränaren ska få sparken. Som någon skrev här inne så är det "vanliga" att tränaren får betalt av gamla klubben i X månader och att om tränaren tar en ny anställning är det mellanskillnaden som ska betalas. Nu vet vi väl inte om Öster kommer betala full lön eller mellanskillnaden? Båda är möjliga, beror på vad som står i avtalet.
Det går också att ha inskrivet i kontraktet att under tiden som den anställda får lön av gamla arbetsgivaren så får den anställda inte arbeta med konkurrerande verksamhet. Återigen så måste det stå uttryckligen i avtalet.
Så utan att veta exakt hur kontraktet ser ut så är det troligtvis så att så fort man valde att säga upp Järdler så har Öster inte längre något att säga till om vad Järdler ska göra efter det. Förutom att se till att det som står i kontraktet följs.
Att fråga hur Öster kan "låta" Järdler gå till en annan klubb och inte låta honom ligga på soffan är alltså troligtvis inget Öster kan göra något åt.
Så jag tror inte Öster gjort något "fel" eller "dåligt" så här i efterhand, det är i så fall själva avtalet som skrivits dåligt i första hand.
Angående frågan varför tränare har den här typen av säkerhet medan "vanliga" anställda inte har det så beror det på att tränare kan bli uppsagda på andra grunder än en "vanlig" anställd.
Som "vanlig" anställd är man väldigt skyddad och man kan inte få sparken bara för att man levererat lite sämre än vad arbetsgivaren vill. För att bli sparkad som vanlig anställd så måste man göra något väldigt fel. Alternativt att arbetsgivaren varslar anställda på grund av brist på arbete eller dålig ekonomi. Men då får de inte anställa nya anställda igen som ersätter. Och får inte välja hur som helst vem som ska bli varslad.
En tränares avtal kan liknas vid en chef eller VD, som också kan bli sparkade på grund av för dåligt resultat. Det här är egentligen också en säkerhet för arbetsgivaren då man har valet att sparka den anställde och ersätta med en ny ifall man tycker att det är nödvändigt och väger upp för kostnaden.
Personligen ser jag ingen vinning med att skriva långa kontrakt med tränare och ser gärna att min klubb skriver korta avtal. Om en tränare har ett långt avtal och av någon anledning vill ifrån klubben så har klubben inte så mycket val ändå. Visst man kan tvinga tränaren att vara kvar eller låta en eventuell klubb köpa ut honom. Men risken om tränaren stannar mot sin vilja och inte är motiverad är alldeles för stor för klubben. Att han en omotiverad tränare är förödande. En spelare är dock bara en i mängden och klubben kan då stå på sig och vara hårdare.
Det märktes ju direkt i vårt fall. Milos var anställd för ett år längre och han hade precis förhandlat om sitt avtal i superettan och fått en högre lön. Sen när vi gick upp ville han förhandla om igen och få 60% högre lön.
Mjällbys val var att tvinga honom kvar och ha en omotiverad tränare eller att ömsesidigt säga upp kontraktet så att man så fort som möjligt kan ersätta honom.
De av våra supportrar som undrar om vi får någon ersättning när han går till Röda Stjärnan har nog inte koll på hur det fungerar. Så fort kontraktet blev uppsagt försvann den möjligheten.