En diskussion som uppkommer år efter år. Gott så, alla får tycka till. Och ja, man får uttala sig även om man inte står i klacken! Möjligen med lite mindre faktakunskap och känslomässiga argument. Jag vet inte hur hotfull bortaklacken alls ter sig.... Givetvis när storstadslagen och Helsingborg är här. Fast det behöver vi väl inte ens diskutera? Annars är bortaklacken aldrig särskilt hotfull eller med nåt kräm alls förrän de tofflat in 0-1 i 23:e. Vi ska inte skylla East Front för Östers spel första halvtimmen och heller inte överskatta bortaklackens eufori. Jag har sett alla hemmamatcher på Södra stå sedan Myrans invigning med undantag för två matcher då jag varit i Palestina. Öis förra året och nån skit, förmodligen, för två år sedan missade jag. Stå där nere var bra i en fullsatt premiär 2012, avgjort sämre redan de följande matcherna. Vi har gått igenom ett helvetet, än en gång, sedan vi invigde Myran. Jag tror Övre stå medverkat till att vi ens överlevt som supporterklubb. Grejen är att taket ger oss en fördel även när vi är få, en bisak är att cirkusdjuren som alla vill ska uppträda match efter match faktiskt kan se lite av matchen med hygglig överblick! Och när målet kommer i vår bur, är jag även där uppe närmre ruset och glädjen än någon annan som sitter på arenan.
Prestationerna på ståplats går upp och ner och följer inte alltid all logik. Förra året var sådär. Men i år tycker jag uppslutningen på Södra stå varit förvånansvärt bra, och attityden stöttande och värdig trots den skit vi alla fått kastad mot oss. Även borta har vi gjort det bra.
Var ni än sitter eller står, gör det ni kan för Östers IF! Men fortfarande verkar ståplats vara en drivande kraft, med tak, vy, röst och glöd för Östers IF!
Alltid Öster. Krossa Brage.