Nu har det gått ett par timmar sedan förlusten mot TFF. Jag har, precis som många andra här inne, varit frustrerad över både laguttagning och spelsystem. Det är så lätt att ropa ”Avgå Järdler!” just nu. Men jag påstår att det är en dålig idé. Låt mig förklara varför.
Till att börja med: Öster är inte en rik klubb. Trots det har klubbledningen nyligen lyckats få in två spelare med bra allsvensk rutin. Det är fullt möjligt att de kan göra något väsentligt åt situationen under den halva av säsongen som nu återstår. De här två värvningarna betyder förmodligen också att det inte finns utrymme att sparka Järdler och plocka in en ny tränare. Klubben har inte råd, helt enkelt.
Det är lätt att ösa ur sig vrede kring den svåra situationen. Jag gjorde det själv för några timmar sedan. Som några av er kanske såg ville jag se Keene från start redan ikväll. Det blev inte så. Med facit i hand hade jag kanske rätt. Eller också inte. Det är ingen idé att älta vad som borde ha gjorts nu. Vi kommer ingen vart med det det. Det förstår egentligen alla.
Järdler är en ganska ung och oerfaren tränare. Öster är hans största tränaruppdrag hittills. Samtidigt kan han också tala så att folk lyssnar. Han är verbal och har många väl genomtänkta idéer om fotboll och ledarskap. Det gör också att folk får förväntningar, särskilt efter ett starkt cupspel i början av säsongen. Dessa förväntningar gör nu att många här inne är besvikna och förbannade. Även jag.
Men jag har också själv tillräckligt mycket livserfarenhet för att veta att Järdler är en människa bakom sin roll som tränare. Människan Järdler tror jag inte mår särskilt bra nu. Han har uppenbarligen haft stora planer för den här säsongen. Och för laget i stort. Det har inte blivit som han har tänkt sig. Och nu är han omgiven av folk som undrar vad fan han håller på med. Om allt bara är snack. Om han verkligen kan något egentligen. Antagligen har han börjat tvivla själv, men kan inte visa sitt tvivel utåt. Självklart kan vi vara kritiska. Det här är vår klubb också. Vi som, ofta i årtionden, följer laget hur dåligt det än går.
Men det går inte att bortse ifrån faktum: det är en människa som leder laget. Hackar vi oavbrutet på honom mår han inte bättre. I värsta fall blir han helt knäckt. Dessutom blir det, som jag redan har påpekat flera gånger, svårt att ersätta honom av rent ekonomiska orsaker. Vi sitter i samma båt. Och Järdler är ju inte korkad. Det tror jag att de flesta fattar. Och nu har han på ett väldigt påtagligt vis konfronterats med verkligheten i en anrik klubb på dekis. Just precis där tror jag att vi behöver fortsätta. I den situation som är nu. Den går, till skillnad från det som har varit, att påverka.
Vi har bara tagit oss igenom halva säsongen och vi går in den andra halvan med Keene och en rutinerad sheriff i laget. Det är en förbättring. Hur tycker ni att laget ska se ut nu? Och spelsystemet? Jag tror att det är bättre att vi som supportrar ägnar oss åt dessa frågor istället för att genom hundratals arga foruminlägg bryta ner den ganska unge och oerfarne man som har till uppgift att leda laget. Gör vi det skadar vi bara vårt lag och vår förening. Det tror jag ingen riktig supporter vill.
Vi måste gå vidare. En match i taget, som den gode Stig uttryckte det.