Jag har några idéer om krishantering som jag tar direkt från IT:ns förlovade värld och anpassar till fotbollens heliga värld.
1. Fastställ när "enough is enough". Ett stort litet ord är ordet "förtroende". Så länge vi inte vinner kommer förtroendet att sakta men säkert holkas ut för tränaren - även om spelarna är självkritiska. Strålkastaren kommer att riktas mot Järdler i slutändan. Så dags för den sportsliga ledningen att redan nu sammanstråla utan Järdler, måla upp resten av säsongen framför sig och säga att om vi ligger på nerflyttningsplats utan synlig chans till förändring vid tidpunkt X så måste en ny tränare rekryteras. Se det inte som en plan A eller B utan som en plan C.
2. Nytt möte med sportsliga ledningen, den här gången med Järdler. Var öppna med att det finns en gräns utan att gå in på detaljer. Var dock mest öppna med att ge Järdler ett rejält förtroende att man litar på att vi kan vända trenden. Diskutera plan A och B som bägge syftar till att vända trenden utan några tränarbyten. Vilka spelare ska vi inte förlänga med i sommar? Var har vi ett rekryteringsbehov sett till var vi hamnat? Kan vi förändra spelsystemet på något sätt?
3. Våga föreslå. Våra före detta toppspelare som är en del av sportsliga ledningen måste se saker som vi på läktaren också ser. Här följer ett axplock av det jag snappat upp
* Vårt innermittfältspel har inte riktigt fungerat sedan Drott kom tillbaka. I mina ögon håller han inte riktigt sin plats, han är överallt och ingenstans och det beteendet gör hans medspelare osäkra. När Drott gick ut igår så uppstod plötsligt ett lugn på innermittfältet som jag inte sett sedan cupspelet (då Drott var skadad).Tydliga roller. Örnblom tog inte ett steg framåt utan att förvissa sig om var hans medspelare är, Ljungberg vågade gå framåt vilket är hans styrka o s v.
* Vi har lite problem med Silverholt. Nivån är just nu inte tillräcklig, och jag kan inte förklara vad det är. Är det något annat som tynger honom, trivs han inte, vill han härifrån? Kanske är han inte riktigt skadefri ännu? Det är i vilket fall kanske dags att ta in ersättare här. Våga testa med Jonathan Larsson eller Pavic för att markera att det inte fungerar.
* Johannesson. Min akilleshäl. Det är så jäkla svårt att säga till en sån kille att det inte fungerar just nu. Han har rotat sig i stan och skaffat sig ett Österhjärta av Guds nåde. Jag älskar honom. Men han måste acceptera och förstå att det är bänken som gäller. Jag vill inte se honom starta en match till förrän 1 någon är skadad eller 2 han börjar göra mål.
* Pedro. En endaste skada till och vi får bju han på medda när kontraktet går ut i sommar. Scouta ersättare redan nu ifall ifall.
* Nyförvärv. Det måste hända något. Kanske behöver vi låna ut och släppa några spelare, men nya ska iallafall in i sommar. Scouta för fullt redan nu men...
* ...tänk på att vi har en Simon Helg som lurar i vassen. En sådan spelare behöver vi alltså INTE värva.
5. Ha en (smältande) Grönlands-is i magen. Vi har åkt ur förut, vi vet vad vi gjorde för fel då. Låt det inte hända igen. Inte panikvärva, allt som kommer in i den här föreningen ska vara noga scoutat. Inte ge folk sparken dagen efter en förlust. Lugnt och stilla.