@janne
_
mannen sa:
@Drillo sa:
... Örnen spelade och gjorde det utmärkt under cupspelet. Då spelade vi 4-1-4-1 ...
Jag noterar att Järdler i tidig försäsong framhöll fördelarna med kontinuiteten och att laget har förståelse för det spel som han vill ska spelas. Enligt Järdlers kommentarer efter matchen mot VSK är han nöjd med spelet, laget spelar som han vill, utom i de sista momenten där passningar blir för långa, man inte är beslutsam, det blir för duttigt och långsamt etc. Och han tror på att det inte kan fortsätta vara stolpe ut.
Det Järdlerska spelet såg ju onekligen bra ut i cupen och man undrar varför det nu ser annorlunda ut, men inga enkla svar finns. Det kan säkert delvis bero på skadorna, vilket i sig är litet oroande, en allmän känsla är att laget är litet skört. Och så beror det så klart på motståndet. Det blir som sagt ett annat spel i Superettan. Hursomhelst, resultaten visar att det inte fungerar som det var tänkt. Jag hoppas att det bara handlar om att offensivt bli mer beslutsamma, ha fart och få till mer precisa passningar. Då bör det kunna lösa sig med prat och träning. Jag hoppas och tror att Järdler och spelarna kommunicerar bra och att de inte blir för stressade av läget och börjar tvivla på varandra.
Apropå förståelse och jämförelsen med cupspelet och 4-1-4-1 som alltid kommer upp. Jag förstår att man kanske måste tänka sig att spela på ett annat sätt mot VSK i Superettan än mot MFF i cupen, men samtidigt varför ändå inte prova något som funkat? Mot t.ex. Jönköping på torsdag. Hur det nu än blir med den saken får man, likt Järdler, hoppas och tro på mer stolpe in.
Om man tittar på de sista momenten i matchen mot VSK så har vi en nästan-straff, Pavic har två bra lägen, ett där han i fritt läge lägger bollen utanför målramen och ett där han lite sen sätter en boll i burgaveln. Det är även Pavic som får 2-3 bra skottlägen men VSK:are lyckas vid varje tillfälle blocka skotten.
Det är även ett par lägen där det s.k. assistpasset går åt skogen, t.ex så tjongar Silverholt iväg ett par inlägg i helt obegripliga riktningar (detta är han också medveten om själv då han till tonerna av publikens missnöje leker matadoren i Ferdinand).
Det måste till bättre skärpa inne i och i närheten av motståndarnas straffområde.