@Jockeluring sa:
Har ägnat morgonen åt att läsa regelbok. Kan någon hjälpa mig att hitta stöd i reglerna för varningen vid 0-1? Det jag hittar är detta, men det räcker väl inte?
En spelare ska varnas om:
• han, enligt domarens uppfattning, gör gester som är provokativa,
förlöjligande eller uppviglande
• han klättrar på avspärrningarna mot publiken för att fira ett mål
• han tar av sig tröjan eller täcker sitt huvud med tröjan
• han täcker ansiktet med en mask eller liknande föremål
Att lämna spelplanen för att fira ett mål är inte ett varningsberättigat regelbrott i sig självt, men det är viktigt att spelarna återvänder till spelplanen så fort som möjligt.
Domarna förväntas att agera preventivt och använda sunt förnuft vid bedömning av målfirande.
Instämmer, finner inget som ens är i närheten till att Ljungberg ska varnas vid målfirandet.
Min första tanke vid varningen var att det var en mjäkig regel dom infört till denna säsongen, man ack så fel jag hade. Finns ingen regel, bara domare som också vill synas.
Och med Östers domarförbannelser lär vi väl ha denna kortglada virtuos i varannan match under året.
Apropå varningar och bestraffning tycker jag att domarna kommer undan alldeles för lättsamt i jämförelse med spelarna som ibland blir felaktigt dömda med tanke på vilken betydelse deras bedömning kan få för spelare och lag.
Men så får man väl inte tycka i det här...