Tankat från HP, läsvärt om hur de ser på saken:
Simon Carlsson: Vinnarna är de enda som bryr sig om cupen
Säsongens första tävlingsmatch låter som något sprakande. Det var det inte. Cupen är bara en helt vanlig match på vägen mot Allsvenskan. I alla fall för det laget som förlorar.
Öster på hemmaplan sex veckor innan den allsvenska premiären. Jag kan garantera att Hasse Eklunds bild av den här matchen var en helt annan än den faktiskt blev när hans FFF gjorde sin första träning i januari. Då såg säkert tränare Eklund mot den här matchen som det första stora testet inför återkomsten i landets finrum.
Men så blev inte fallet. Småskadorna har efterföljt varandra och det är enklare att peka ut de FFF-spelare som inte missat någon match på försäsongen. Jag kan inte säga med säkerhet vilken startelva som Eklund har i huvudet inför den sista mars när FFF sparkar igång hela Allsvenskan mot Örebro. Men jag kan lova att den inte ser ut som den som startade mot Öster.
Därför är det också lättare för spelare och ledare att betrakta matchen som en i mängden. För trots att det är en tävlingsmatch så var den första halvleken lika avslagen som en colaflaska som öppnats för många gånger. De hårda närkamperna lyste med sin frånvaro och när Öster tog ledningen var det efter en obefintlig press från FFF-mittfältet.
Det blev bättre i den andra halvleken och Falkenberg borde inte ha förlorat den här matchen. En vanlig dag gör Edi Sylisufaj hat-trick och något av Östers instudsade mål studsar åt fel håll istället för rätt.
Men jag tror inte att det hängs för mycket läpp i FFF-lägret ändå. Visst, det var någon som sjönk ihop i besvikelse efter matchen och några som tappade humöret under slutminuterna. Men i slutändan sved den här förlusten inte så mycket mer än förra helgens mot Värnamo. "Vi fick en bra match i benen och det är det viktigaste", som Hasse Eklund sa efteråt.
Och medan hemmaspelarna samlade ihop sina saker för avfärd till Falkenberg, precis som efter vilken träning som helst, så dansade och sjöng Österspelarna i sitt omklädningsrum. De firade som om de vunnit ett smålandsderby mot J-Södra en regnig dag i oktober. För vinnarna är de enda som bryr sig om cupen, för förlorarna är det bara ett steg i rätt eller fel riktning.
Läs mer: Hampus Nilsson om säsongens första match
Vad kan då FFF ta med sig från det här felsteget? Edi Sylisufaj växer för varje match, straffmissen till trots. 18-åringen stod emot hård behandling från ett rutinerat mittlås och löpte mycket och rätt. Kalle Söderström var ett av få glädjeämnen i den första halvleken och bröt in fint från sin kant vid flera tillfällen. Och John Björkengren såg precis lika stabil ut som vanligt, dessutom bjöd han på flera farliga djupledslöpningar i den andra halvleken.
Däremot blir jag förvånad om vi får se Anton Wede mer i rollen som släpande anfallare. Felvänd mot mål försvinner hans styrkor och i närkampsspelet vägde han ofta lätt. Men så länge skadelistan ser ut som den gör kanske det inte blir det enda försöket.