Jag tycker inte heller att den "släpande mf" alternativt "mittfältsliberon" egentligen är ett bekymmer för vårt spel. Det är personen vi har där som är bekymret...
Silka hade en liten period förra året då han kändes i form, hade bra självförtroende och både vågade utmana samt passa framåt. Just nu finns det inte riktigt där. Så fort han får bollen väntar han på den, stannar upp, vänder hemåt eller i sidled och letar det enklaste alternativet. Det är fine i en pressad situation, men grejen just nu är att han alltid tycks hamna i en pressad situation. När Örnblom hade samma roll i cupmatcherna så vågade han kliva fram, ta ett par steg framåt med bollen, gå framåt samt -viktigt - även passa bollen framåt. Även när vi mötte AIK och var rejält tillbakapressade då och då. En enorm skillnad.
Om någon minns Velic när han spelade ~~i~~ upp Syrianska i allsvenskan... precis så ska rollen hanteras.
Det skulle kunna vara intressant att se om Drott kan fungera i den rollen. Han är en jobbig jävla iller på planen, perfekt när det gäller att störa passningsskickliga motståndare och skjuta kan han ju bevisligen också. Men jag tänker att han inte riktigt har samma bolltrygghet och speluppfattning som t ex Örnblom.
Alltså - jag skulle vilja se Örnblom (och kanske Drott) ett steg upp i banan i minst en SE-match innan jag bestämmer mig för att skrota 4-1-4-1 helt.