Henningsson i VN:
"Luvan på jackan var uppdragen över huvudet.
Orden få.
– Det känns inte som att det hade behövt bli så här, säger Alexander Henningsson.
Freddy Winsth gjorde borta mot Frej förra lördagen sin 199:e superettanmatch med sin moderklubb, men efter åtta år i näst högsta ligan väntar spel i division 1 nästa säsong för IFK Värnamo.
– Det är ju inte kul givetvis. Den här matchen var mycket bättre (än första). Jag tycker att vi har lite otur faktiskt. Det är bara att gratulera Syrianska som gör det bra. De är bättre över två matcher. Det är svårt att sammanfatta det. Men det är bara att ta nya tag, säger Winsth.
– Vi gör ju en fantastiskt bra höstsäsong. Det är det som är surt nu när vi inte klarar det ändå. Vi har haft allt i egna händer de tre sista matcherna. Men när det gäller som mest håller vi inte hela vägen. Tyvärr. Det är våren som gör att vi åker ur.
"Smälta in"
Om han spelar med IFK i ettan nästa säsong vet han inte i nuläget.
– Jag har inte hunnit fundera på det. Nu får vi låta detta smälta in.
Tobias Andersson – som vaktade målet allt som oftast under vårsäsongen, men under hösten bara stått enstaka matcher – vet inte heller hur det blir kommande år.
– Jävligt surt. Jag har inte hunnit tänka så mycket, men det är jävligt jobbigt just nu. Det har varit en jobbig säsong för mig också, både prestationsmässigt och lite skador. Ett jobbigt år. Mitt kontrakt går ut nu, men jag vet inte vad som händer. Jag ska smälta det här först.
Hur var det inne i omklädningsrummet efteråt?
– Deppigt. Tyst. Många satt med tröjorna över huvudet. Jättetråkigt att vi inte kan hålla oss kvar. Vi har haft för många för djupa dalar. Det är därför vi åker ur.
Alexander Henningsson, som inför säsongen skrev på ett tvåårskontrakt med IFK, säger så här:
– Fruktansvärt, så klart. Onödigt. Det känns inte som att det hade behövt bli så här. Alla är jättebesvikna. Jag vet inte vad jag ska säga. Det är dystert. Vi får grepp om matchen. Sen kommer deras mål precis innan paus. Vi bestämmer oss i paus för att köra och det tycker jag att vi gör. Vi får 2–1, men så får de det här 2–2-målet.
Ett mål som betyder division 1 för IFK Värnamo."