@Berra sa:
Om Öster ska bli ett topplag i superettan måste man värva spets inte bredd, det får man fylla på med från egna leden.
Tyvärr har man inte pengarna till båda delarna. O då får man chansa på vissa positioner (att inte rätt spelare går sönder). Tyvärr.
Väldigt sant. Nu har vi ju äntligen en ungdomsverksamhet som börjar likna en blomsteräng mer än en leråker, och det är dags att börja utnyttja den bättre. Jag tror att vi behöver ett antal spetskompetenser till för att bli ett absolut topplag, men gällande målvakt så tycker jag att vi absolut ska spara de slantarna (under gällande förhållande). Sobo var en billig lösning, nu tar vi upp Stulic som lärling istället. Lika billigt men bättre enligt mig.
Ja, vi är väldigt utsatta om Robin går sönder. Nej, det är ingen total katastrof. Vi kommer tämligen snabbt att kunna låna en målvakt från en allsvensk/superettaklubb, kanske t o m från utlandet om det händer. Då kommer Robins försäkringar att ge honom ersättning och vi kan betala hans lön till lånet. Hade vi nu haft ett antal miljoner över så hade vi ju inte värvat en backup till Robin, då hade vi ju värvat en bättre målvakt.
De pengar vi nu lägger på nyförvärv ska vara sådana som gör truppen drastiskt bättre. Andreasson och Ljungberg var i min kategori likvärdiga spelare med de vi redan hade, även om bägge har en potential att utvecklas.
Man måste satsa för att vinna säger många, och det är sant. Men man måste ha något att satsa med också. Ibland har Öster börjat i fel ände och satsat innan man haft kapital eller organisation för det, med berg-o-dal-bana mellan serierna och spelaromsättning som följd. Jag vill att vi gör det här på rätt sätt den här gången.