Det var ingen stor fotbollsmatch idag, men väl en kampinsats med matchavgörande individuella prestationer i anfallet. Ibland räcker det.
Eftersom halva serien nu är spelad kan man också konstatera att hemmaspelet är problemet. Det hårda underlaget på Myran har passat Öster dåligt. Varför vet jag inte. De borde ju vara mer vana vid underlaget. Kanske är problemet just detta: att de tränar på planer som inte är lika hårda. Genom hybridgräset blir dock förutsättningarna annorlunda igen. Hur påverkar det spelet?
Jag tror att hemmaunderlagets betydelse ofta underskattas. Se exempelvis Elfsborgs framgångar på dörrmattan i Borås. De har vunnit Allsvenskan där, under åtminstone en av sina segersäsonger nästan helt utan poäng på naturgräs. BP har också varit bra på sitt Grimsta (om jag är korrekt underrättad genom att vattna flitigt precis innan matchstart). Jag hoppas att ävenÖster kan göra det nya hybridgräset till en rejäl konkurrensfördel. Antagligen måste Järdler bli riktigt bra på att förstå vilken sorts spel som fungerar på det nya underlaget. Hybridgräs är ju dessutom ett tämligen oprövat underlag.
Ni som gör podden (som jag för övrigt följer och gillar!) - fråga gärna Järdler om detta! Jag tror att många är nyfikna.