Så här dagen efter matchen, och efter att ha läst mycket negativa kommentarer här på forumet, tycker jag ändå att matchbilden skall nyanseras lite.
Först och främst, Öster gjorde ingen bra match. Det var ett klart fall bakåt i förhållande till Falkenbergsmatchen bortsett från en 15-minutersperiod i andra halvlek som avslutades med den uteblivna straffen. Där spelade Öster ut riktigt fint, Värnamo hade absolut ingenting att komma med. I övrigt visade Värnamo prov på att springa lite mer än Öster, kämpa lite hårdare än Öster. De visade helt enkelt att de är lillebror som ser detta som årets viktigaste match medan vi inser att det endast är en av 30 matcher som avgör vår slutplacering. Men visst hoppas jag att Öster framöver visar lite mer kämpaglöd över 90 minuter än vad vi visade igår.
Efter de första omgångarna var kritiken - med rätta - hård mot det bristfälliga försvarsspelet. Nu har vi tre nollor bakåt på de fyra senaste. Värnamo hade halvfarliga lägen, Robin gjorde några fina räddningar, men det är på intet sätt en orättvis eller "felaktig" nolla bakåt. Vi har stabiliserat upp laget till min stora glädje, nu handlar det om att få lite mer fart framåt under en längre tid av matcherna.
0-0 mot Värnamo är INTE bra. Men 0-0 igår känns ändå på något sätt ok utifrån den osäkra säsongsinledningen i övrigt samt våra problem att ta poäng mot Värnamo de senaste åren. Backlinjen känns stabil (tyvärr Mario, du är för alltid en hjälte, men just nu får du tyvärr stå utanför startelvan), Stefan har höjt sig rejält de senaste matcherna, Pavic gör sin bästa säsong i Östertröjan, Silverholt visade framfötterna vid sitt inhopp, Silka visade stundtals upp bra kapacitet, Calle var bra igår och Drott alltid hårt jobbandes.
Framåt är Johannesson given, Bajrovic hade ingen toppdag men kämpade ändå på, Kapcevid måste komma till sin rätt eller lämna laget och öppna upp löneutrymme för andra spelare.
Men totalt sett, sju poäng på de senaste fyra matcherna är helt ok. Bortaspelet ser för tillfället riktigt lovande ut, hemmaspelet behöver en dimension till i sig för att luckra upp lågt stående bortaförsvar.