Oh vad jag älskar statistik. Den ljuger aldrig och den visar också ganska tydligt att vi ligger på en tämligen korrekt placering just nu.
Måtte vi bara ta oss upp ur vår nuvarande svacka (1 poäng på fem matcher och 4 av dessa matcher utan mål framåt) och hitta tillbaka till flytet från i somras så kommer vi gå in i 2019 års säsong med positiva vibbar. Kan vi dessutom förstärka med någon spelare i varje lagdel tror jag starkt på att vi nästa säsong kan utmana absoluta toppen.
Ser man till lagdelarna tycker jag Malmkvist i år - fr o m efter GAIS-matchen - visat att han absolut håller för Superettan i vart fall.
Backlinjen har varit stabbig stundtals. Om det beror på osäkerhet med spelsystemet / taktiska tabbar eller att spelarna har tappat förvånansvärt mycket kunnande på kort tid låter jag vara osagt, men jag tror mer på det förstnämnda. Men ser gärna ett alternativ till ytterbackarna som spetsar till truppen.
Mittfältet har över hela säsongen ändå fungerat ganska bra. Silka har fått mycket kritik, på sistone med rätta. Tror dock starkt på honom inför nästa säsong. Likaså Helg och Drott. Med Andreasson och Ljungberg i truppen har vi fått lite fler alternativ, men ser gärna en ny ytter till nästa säsong samt ytterligare en spelförande innermitt. Detta tillsammans med att Pavic förhoppningsvis snart är återställd gör att mittfältet ser starkt ut trots att Calle Johansson lär återvända till de mörka delarna av Småland.
Anfallet behöver förstärkas med en pålitlig målskytt, gärna med Johannessons driv och inställning tillsammans med Kapcevics målfarlighet när han var som vassast i somras. Hur långt kvar har Ahrn att på allvar utmana om en plats i startelvan? Kommer Joao Pedro hålla för framtiden?
Nu gäller det att så snabbt som möjligt säkra kontraktet och sen tidigt börja arbetet med att fastställa nästa års trupp.