Låt mig först slå fast att jag är en romantisk nostalgiker när det kommer till fotboll i allmänhet, och Öster i synnerhet. Det ska gärna vara analogt. En halvtaskig ljudanläggning kör uppvärmningsmusik som är daterad, en kommentator som dysltiskt snubblar runt i laguppställningen för att under match kommentera domarens ostskivor när Drott dratt på sig ännu en varning. Det känns egentligen bäst så. Men, även jag måste inse att utveckling och framgång för t ex Östers IF också ligger i ökad omsättning där det blir populärt att besöka Myran för andra, mindre inbitna supporters än mig. Tycka vad man vill, men ishockeyn har lyckats att locka såväl företagarna som Svenssons att gladeligen spendera stora pengar flera gånger i veckan i Mammons tempel.
Förslag:
1. Fler matcher, under den varma delen av säsongen. Lägg ner sommaruppehållet och intensifiera spelet maj till september. Behållen en svinkall oktobermatch till såna som mig. Det går inte locka Svenssons till sådan tillställningar.
2. Spela 3* 30 minuter. Inför två halvtidspauser. Detta Mer tid för försäljning och förtäring. Ointresserade kan då stå ut ändå, och spendera mer pengar på att köpa sig till tillfredsstöllelse.
3. Utveckla de sociala ytorna runt om arenorna så folk som inte bryr sig om fussball kan uppskatta att finnas på plats ändå.
Nog med förslag?!