Sett om matchen nu. Tycker Öster är helt okej första 30. Absolut inte bländande, men helt okej, det bättre laget. Brage är där för poängen de har när matchen startar, Öster för men det går lite för långsamt och lite för omständligt. Underlaget hjälper inte direkt till heller.
Inget av Brages båda mål är turmål sig, men de har lite tur i att de kommer i helt optimala lägen för dem. 0-1 precis när de borde börja bli trötta och möra och tycka att livet utan boll inte är så jävla kul ändå. Sen får de mycket energi av första målet men framför allt reagerar Öster bedrövligt på det. Blir långsammare och mer tveksamma, samtidigt som det ser lite stressat ut. Sista kvarten i första är Östers klart sämsta i matchen.
Öster riktigt bra första kvart i andra. Kvitteringsmålet är helt sinnessjukt och en på miljarden men tycker Öster jobbat ihop till det. Sen gör Lundin sitt (svårt att beskylla Nilsson alls för det, tycker jag) i ett perfekt läge för Brage. Återigen luft och energi precis när det börjar bli jobbigt på riktigt och när de behöver det som mest. Öster reagerar bättre än i första och är väl i stort det bättre laget halvleken ut men lite stressat och jag tycker att man tappar metoden lite här, på grund av hur man formerar sig efter att JW och Kozica byts in.
Man kan gnälla på Brage om man vill men de har ingen skyldighet att komma som något jävla Öis och bjuda på ytor. De spelar ju inte så här hela tiden, och stundtals blev det nog väl låga även enligt sig själva, men de vill så klart maximera sina möjligheter till resultat och bedömde väl att detta var största chansen. Med lite tur och tajming fick de ju också precis vad de ville. Bedrövligt är dock deras maskande, men egentligen är det en domarfråga. Det måste börja beivras ordentligt för det är det tråkigaste som finns att titta på, inte bara när Öster ligger under utan även när man som neutral ser andra lags matcher.
Lite ströpunkter, positiva och negativa då:
Positivt
- Metoden. Tycker det är tydligt att grundidén i spelet fungerar. "Vi skapar ingenting" säger vissa men tycker inte att det stämmer. ABW har ett läge där han är igenom och först på boll men fastnar på deras målvakt (långt utanför straffområdet) i första halvlek, strax innan Brages mål. Det bör han göra något bättre av. Rodic nick i andra ska vara mål. Bonnah har ett bra avslut strax utanför, även Rochester där han dessutom ska ha hörna. Sedan finns ytterligare lägen där sista passen/sista dragningen gör att det inte blir något, men där spelet fram dit har varit bra. Jag ser en helt annan direkthet och variation här än i t ex det spel som var under Järdler, men det behövs ytterligare lite högre tempo och något bättre skärpa. Jag tror att det kommer.
- Bonnah. Är ärligt talat lite kär i honom. Det är många här inne som har gnällt om att det gnälls om att yttrar ska byta kanter, men jag kommer säga det igen: låt honom starta regelbundet på vänsterkanten så har vi tio mål från honom när säsongen är slut. Helt övertygad. Naturligt farlig och framför allt direkt i sitt spel, hämmas i nuläget bara av att han nästan alltid kommer in med fel fot. Mycket bra inhopp i dag.
Negativt
- Individuella insatserna hos många. Tatus utvecklade inläggsspel har jag hittills inte sett mycket av och i går var han dessutom tillbaka i gamla synder och med en passningsprocent krypande ner mot nollpunkten. Isak Magnusson - vad fan hände? Såg ut som den spelare jag var skeptisk mot innan hans inhopp mot Bois, fast fem gånger sämre. Hauksson och Kusu behöver båda steppa upp. Hauksson sämre i går men Kusu har varit högst medioker båda senaste. Hoppas de känner flåset. Berg och Stenberg inte heller så stabila som brukligt, såg ofokuserade ut. Rodic har allt på den här nivån men i går var han för jävla slarvig.
- Forceringen efter bytet med JW och Kozica in. Skrev det redan under match men efter att ha sett om matchen är intrycket ännu tydligare för mig: Vi tappar tryck och blir framför allt mer lättlästa när vi går över i något slags 4-4-2 med offensivare yttrar snarare än håller i det ursprungliga 4-2-3-1 i det offensiva spelet. När vi plockar bort tian blir utrymmet för kombinationsspel mindre och vi blir ofta utelämnade till inlägg där vi dessutom paradoxalt nog generellt blir färre spelare i boxen om JW och ABW redan står där, än när folk väller in i detsamma i 4-2-3-1. Kozica blir mycket lättare att plocka bort på kanten och isoleras i princip helt, jämfört med när han är tia. Givet bytena som gjordes borde vi ha flyttat ut ABW:s utgångsposition på en kant, dragit ner Rochester centralt och sedan låtit Kozica gå som tia. Nu blev det för statiskt och bara skenbart mer offensivt. Tycker Tufa gjorde mycket rätt i sin matchcoachning men detta var ett misstag i mina ögon.