@TheSmokingMan sa:
Finns här någon j-vel som kommer åt VN och kan berätta vad det står i den här artikeln ?
Varsågod del 1:
I en lång intervju med VN berättar IFK-tränaren om den senaste tiden.
– Jag har trivts bra här. Men allting har ju slagits sönder de sista veckorna, säger han.
Publicerad 3 nov. 2017 17:46
På dagen elva månader efter att Christian Järdler presenterades som ny tränare för IFK öppnar han dörren till lägenheten i centrala Värnamo.
Sambon Linda och barnen Isak, åtta år, och Julian, fem år, är hemma i Ängelholm på höstlov. Men det är inte tolvårige hunden Kenzo, som är född i Ankara och köpt under Christians tid som spelare i Turkiet.
Kenzo strosar runt i köket samtidigt som det plingar till i mobilen.
– Ursäkta. Jag måste bara titta på detta.
Ett av alla sms eller samtal den här veckan till Christian, som efter ett väldigt problematiskt fjolår i Ängelholms FF flyttade till Värnamo för att få lugn och ro. Han ändrade IFK:s sätt att spela och lyckades så bra att en allsvensk klubb ringde honom i somras och erbjöd ett jobb.
– Det kom väldigt hastigt och jag tyckte för IFK Värnamos skull att det skulle vara oerhört problematiskt att mitt i säsongen tappa sin tränare, så jag tackade nej.
Redan under IFK:s försäsong kände 35-åringen att laget kommit långt på kort tid och inför lördagens avslutande omgång i superettan har laget sju segrar på de nio senaste matcherna. Det är bara en pinne upp till en sensationell fjärdeplats.
Öster ringer
Samtidigt hamnar klubbens rekordsäsong i skuggan av höstens drama utanför plan.
Något som startar under sensommaren, när superettankonkurrenten Öster kontaktar honom.
De undrar hur Christians kontrakt med Värnamo ser ut och får reda på att han har ett år kvar. Någon vecka senare återupptas kontakten och intresset växer hos skåningen, som gjorde sitt första allsvenska mål på Värendsvallen.
Efter långa diskussioner med sambon och föräldrarna kommer beslutet.
– Min pappa Ingemar är en gammal allsvensk spelare. Han tränade mig under min uppväxt och har varit bollplank i all tid. Vi kom fram till att det här är något jag vill och bör göra. Fotbollsvärlden är sådan att man får ta hand om sig själv. Det svänger. Det går snabbt. Det är helt omöjligt att framtidsplanera. Öster är ett väldigt bra steg för mig. En väldigt fin miljö och en mycket större ambition än här.
Nästa uppgift blir att kontakta IFK:s sportchef Thomas Lundqvist.
"Tufft att berätta"
I mitten av september träffas de tillsammans med Christians pappa.
– Jag var ödmjuk och sa helt ärligt att det var tufft att berätta, för jag har trivts bra här. Men jag vet nu att det finns intresse för mig från en bättre klubb. Då säger Thomas att "självklart kommer vi inte stoppa dig".
Någon dag senare ses duon igen tillsammans med övriga i sportgruppen: Kaj Larsson och Sven-Erik "Svenne" Svensson.
– Då upprepar jag min vetskap om att det finns intresse från en bättre klubb. Jag säger också att det här är något jag övervägt under en tid och jag är intresserad av att undersöka de möjligheterna. Vid det mötet får jag samma svar av alla tre som jag fick av Thomas vid det tidigare mötet att självklart kommer de inte att stoppa mig.
Då visste de inte att det var Öster det gällde?
– Nej. Detta var på en tisdag och sen kontaktade Öster dem på fredagen.
Men hade det här gällt en annan klubb än Öster...
– ...hade det varit löst för längesen. Till 100 procent. Det säger han (Thomas) ju själv på presskonferensen. Han berättar att vi haft ett möte, att jag ville till en annan klubb och att han aldrig stoppar mig. Men att han i sin vildaste fantasi inte kunde tro att det var Öster. När han sedan fick veta det har allting vänt.
– Under tiden har jag i mina ögon gjort ett väldigt bra jobb. Sedan det kom ut i media (P4 Kronoberg avslöjade det den 6 oktober) har vi tre raka segrar. Jag har skött all matchanalys, all scoutning, drivit alla träningar och coachat alla matcher precis som vanligt. Spelarna fick en möjlighet att inför styrelsen berätta om de ville ha en annan tränare. Det ville de inte. De ville att jag skulle köra klart det och de har ju märkt att jag inte har tappat något fokus över huvud taget.
– Jag har gjort mitt bästa för IFK Värnamo varje dag och resultaten talar för sig. De är de bästa sedan klubben grundades. Jag har varit ärlig, ödmjuk med vad jag ville och berättat det i en god ton. Sen förstår jag att IFK Värnamo inte gillar det, men jag har inte gjort något annat än att berätta det. Sen har jag drivit mitt jobb som jag ska.
Hur har du mått av allt det här?
– Jag mår bra. Jag blev heltidsproffs innan jag tog studenten, så jag kan den här branschen. Jag spelade i Malmö fast jag är fostrad i Ängelholm, vilket också ses som något man inte ska göra helst. Jag har inga problem med det. Men klart att jag önskar att det här skulle ha gått mycket smidigare.
Har du och Thomas någon kontakt?
– Vi har haft bra kontakt innan, men har inte speciellt bra kontakt längre.
Ni pratar inte alls?
– Nej. Jag vill inte kasta skit på någon utan snarare säga att Thomas ställde upp jättebra i våras när jag kom hit och försökte lösa de spelarna jag ville ha. Vi jobbade bra tillsammans, men när det väl var Öster det handlade om kraschade allt.
Han sa till Sportbladet att han gärna ville att du tar en timeout?
– Jag läste det precis innan du kom. Men det kommer jag inte göra. Mina spelare vill att jag ska göra detta klart. Rubriken (på artikeln) är ju om man får bete sig hur som helst och mitt beteende ifrågasätts. Det enda jag kan hitta som han kan ifrågasätta är beskedet jag gav den 14 september, att jag berättade att det fanns intresse från en annan förening. Jag har mycket svårt att hitta något som han skulle tycka att jag inte har skött eller att jag inte har betett mig bra mot mina spelare eller IFK Värnamo, förutom att jag vill någon annanstans. För vi har vunnit nästan alla matcher, slagit en massa rekord och har fortfarande chansen att bli fyra.