@Johannesson sa:
Järdler uttalar sig i Värnamo Nyheter men artikeln är låst, någon som har tillgång?
Nu bryter Christian Järdler tystnaden för första gången sedan konflikten uppdagats.
– Först och främst vill jag säga att har trivts i IFK Värnamo sedan allra första dagen. Jag har inget ont ord om Värnamo som förening eller om någon människa i klubben, jag har trivts i organisationen och upplevt stöttning från sportgruppen, säger tränaren till Värnamo Nyheter.
Christian Järdler bekräftar att han väldigt gärna tränar Öster nästa säsong.
– Det handlar om att jag har en ambition som tränare och i Öster får jag möjligheten att utveckla mig själv i en fantastisk miljö. Det är få tränare som får en så bra arbetsmiljö som i Öster. Det är en stor klubb med enorm potential och fantastiska faciliteter, säger Christian Järdler.
Har du förståelse för IFK Värnamos besvikelse över hur du och Öster har agerat?
– Det är svårt att svara på och det vill jag inte kommentera i nuläget, säger Christian Järdler, som inte har hunnit se pressträffen i efterhand ännu.
– Men utifrån vad jag har hört och läst så vill de att jag ska slutföra säsongen. Fyra matcher återstår och jag ska göra mitt allra yttersta, precis som jag har gjort tidigare. Jag är stolt över vad jag har åstadkommit i IFK Värnamo, vi har redan nu tangerat klubbrekordet på antal segrar på en superettan-säsong och har flera andra rekord inom räckhåll. Vi är på väg att göra den allra bästa säsongen i klubbens historia.
Kan du tänka dig att träna IFK Värnamo nästa säsong om inte klubbarna kommer överens?
– Jag och min pappa hade ett möte med Tomas (Lundqvist, sportchef) där jag informerade om att jag ville lämna för en mer utvecklande miljö. Då svarade Tomas att de inte ville stoppa mig, säger Christian Järdler.